تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,840 |
تحلیل ساختاری کمال دیوان و امشاسپندان با نگاهی به آیین مزدیسنا و اسطورههای پیشاآریایی | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 1، دوره 15، شماره 57، اسفند 1398، صفحه 13-39 اصل مقاله (652.43 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حجت اله اسماعیلنیا گنجی* 1؛ رضا فرصتی جویباری2؛ حسینعلی پاشاپاسندی2 | ||
1دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر | ||
2استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر | ||
چکیده | ||
نویسنده در این مقاله سعی دارد با روش توصیفی ـ تحلیلی واژة کمال دیوان و امشاسپندان را در زبان اوستایی ریشهیابی کند و با ژرفکاوی در ساختار واژگانی از یکسو و کنکاش در مفاهیم تطبیقی آن از سوی دیگر تلاش میشود تا صورتی دیگرگونه از طرح مسأله به دست داده شود. از این منظر، جوهرة ثنویّت مزداپرستی، در تمام جزئیات و شئونات این آیین جاریست و عملکرد به اصطلاح «درختگون» دارد، هر چه از ریشه به سمت جزئیات پیش میرویم، تکثّر در کمیّت مشهودتر میگردد و این در حالی است که ویژگیهای بنیادین ریشه در فرعیترین سرشاخهها، قابل پیگیری است. بیتردید آنچه ریشههای این ثنویّت را تشکیل میدهد، نخستین تقابل اهوره با اهریمن است و این همانا آفرینش امشاسپندان به دست اهوره و آفرینش کمال دیوان به تلافی، از سوی اهریمن است. واکاوی دقیق هر یک از اعضای این دو گروه خود روشنگر جزئیات تشکیلدهندة این ثنویّت و آشکارکنندة زوایای مستور تقابلها با یکدیگر است. برای دست یافتن به این مقصود، مؤثرترین روش، بررسی ژرفکاوانة اعضای هر یک از دو گروه و قیاس آنها با یکدیگر است. این شیوه، خود راهگشایی است برای رسیدن به تقابلهایی دیگر که در سرشاخههای فرعی این نظام درختگون صورت میپذیرد و در قالب موجودات اهریمنی و اهورایی تجلی مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
کمال دیوان؛ امشاسپندان؛ پیشاآریایی؛ گسست گفتمانی؛ ثنویت مزداپرستی | ||
مراجع | ||
آموزگار، ژاله. 1371. «دیوها در آغاز دیو نبودهاند». مجلة کلک. ش 30. صص24ـ16. اردکانی، محمدرضا. 1383. اکولوژی. تهران: دانشگاه تهران. اوستا. 1371. ترجمة جلیل دوستخواه. چ 1. تهران: مروارید. ایونس، ورونیکا. 1373. اساطیر هند. ترجمة باجلان فرخی. تهران: اساطیر. بهار، مهرداد. 1381. پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: آگاه. بیرونی، ابوریحان. 1362. التفهیم فی صناعة التنجیم. جلالالدین همایی. تهران: هما. پورداوود، ابراهیم. 2536. یشتها. ج 1. به کوشش بهرام فرهوشی. تهران: هرمس. __________. 1380. فرهنگ ایران باستان. تهران: اساطیر. پیترز، اف، ئی. 1384. یهودیت، مسیحیت و اسلام. ترجمة حسین توفیقی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب. توفیقی، حسین . 1390. آشنایی با ادیان بزرگ. تهران: سمت. دادگی، فرنبغ. 1368. بندهش هندی. به گزارش رقیه بهزادی. چ 1. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. ــــــــــــــــ. 1385. بندهش. ترجمة مهرداد بهار. چ 3. تهران: توس. راشدمحصل، محمدتقی. 1366. گزیدههای زاداسپرم. تهران: مطالعات و تحقیقات فرهنگی. رضی، هاشم. 1381. گزارش وندیداد. چ 1. تهران: بهجت. ــــــــــــــــ. 1384. دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت. تهران: سخن. زمرّدی، حمیرا و زهرا نظری. 1390. «ردپای دیو در ادب فارسی». دو فصلنامه علمی و تخصصی علامه. ش 31. صص98ـ55. فرهوشی، بهرام. 1387. جهان فروری. تهران: کاریان. ماکیاولی، نیکولو. 1375. شهریار. ترجمة داریوش آشوری. تهران: مرکز. میرزایناظر، ابراهیم. 1370 . ترجمة روز هرمزد، ماه فروردین، روز خرداد. مشهد: ترانه. میرفخرایی، مهشید. 1367. ترجمه روایت پهلوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. میلتون، جان. 1382. بهشت گمشده. ترجمة شجاعالدین شفا. چ 3. تهران: نخستین. نیکوبخت، ناصر، هیبتالله گندمانی و علیرضا محمدی کلهسر. 1389. «فلز و قداست آن در اساطیر ملی و متون دینی». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س6. ش 18. صص126ـ111. هاج، پاول. 1378. ساختار ستارگان و کهکشانها. ترجمة توفیق حیدرزاده. تهران: کارون. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 692 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 821 |