تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,984 |
دنیاهای محتمل در ساختار روایی مثنوی معنوی ( داستان دژ هوشربا) | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 57، اسفند 1398، صفحه 95-122 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب حاج ابوکهکی1؛ اشرف شیبانی اقدم* 2؛ محمدعلی گذشتی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دنیاهای محتمل از مبانی نظری سبکشناسی شناختی است و ریشه در فلسفه لایبنیتس دارد. درک چگونگی روایت روایتها مسأله اصلی در این نظریه است و نحوة ارتباط خواننده با روایت ادبی و تأثیر کنش و واکنش متن و خواننده را روشن میسازد. مثنوی معنو ، ی بزرگترین منبع ادب عرفانی است که مبانی عرفان عملی و نظری را دربرمیگیرد. در این جستار برآنیم، براساس نظریة دنیاهای محتمل و با روش توصیفی تحلیلی محتوا، خوانش جدیدی از این کتاب، ارائه دهیم. مولانا به عنوان کارگزار در نقش عامل انتقال داستان با باریکبینی به تولید گفتمان روایی میپردازد و دنیاهایی را در ذهن خواننده رقم میزند که عبارتند از: دنیاهای معرفتی، خیالی، مقصودی و آرمانی. دنیاهای محتمل در داستان دژ هوش ربا اگر...، « بیشتر به صورت دنیای معرفتی و در جهت آموزش نکات عرفانی است که بر اساس الگوی و کلمههایی که آرزو، حسرت » یا « نمایش داده میشود. در دنیای مقصودی مولانا از حرف ربط » بنابراین و تقاضایی را دربردارند، استفاده میکند. عشق مهمترین وسیلة کشف و شهود و سازندة دنیای آرمانی مولاناست. در حقیقت این عشق است که سالک را در مسیر معرفت یاری میرساند. دسترسی به این دنیاها به صورت زمانی، زبانی، طبیعی و اشیاء است که بسامد دسترسیهای زمانی بیشتر است. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکشناسی شناختی؛ دنیاهای محتمل؛ دسترسیها؛ مثنوی معنوی؛ دژ هوشربا | ||
مراجع | ||
قرآن کریم. آسابرگر، آرتور. 1380. روایت در فرهنگ عامیانه. ترجمة محمدرضا لیراوی. تهران: سروش. ابنعربی، محیالدین. 1393. فتوحات مکیه. ترجمۀ محمد خواجوی. تهران: مولی. استاکول، پیتر. 1393. بوطیقای شناختی. ترجمة محمدرضا گلشنی. تهران: علمی. اکبری، مهناز. 1386. دژ هوشربا؛ بررسی و تحلیل آخرین داستان مثنوی. تهران: لوح زرین. انصاری، خواجه عبدالله. 1349. رسائل جامع. تصحیح وحید دستگردی. تهران: فروغی. انصاری، قاسم. 1370. مبانی عرفان و تصوف. تهران: طهوری. بامشکی، سمیرا. 1391. روایتشناسی داستانهای مثنوی. تهران: هرمس. بهنامفر، محمد و اعظم نظری. 1388. «تحلیل تطبیقی داستان دژ هوشربا با گنبد سرخ در هفتپیکر نظامی». کتاب ماه ادبیات. ش34. پی در پی 148. صص61ـ52. تولان، مایکل جی. 1383. درآمدی نقادانه ـ زبانشناختی بر روایت. ترجمة ابوالفضل حری. تهران: بنیاد سینمایی فارابی. حری، ابوالفضل. 1385. «دو دیدگاه: زاویة دید در مقابل کانونیشدگی». مجلة ادبیات داستانی. ش105. صص72ـ68. حلاج، حسین منصور. 1373. دیوان منصور حلاج. چ8. تهران: سنایی. خرمشاهی، بهاءالدین. 1391. حافظنامه. تهران: علمی فرهنگی. راسخ مهند، محمد. 1394. درآمدی بر زبانشناختی شناختی، نظریهها و مفاهیم. تهران: سمت. ریمون کنان، شلومیت. 1387. روایت داستانی: بوطیقای معاصر. ترجمة ابوالفضل حری. تهران: نیلوفر. زرینکوب، عبدالحسین. 1373. بحر در کوزه؛ نقد و تفسیر قصهها و تمثیلات مثنوی. چ6. تهران: علمی. زمانی، کریم. 1393. شرح مثنوی معنوی. تهران: اطلاعات. شعیری، حمیدرضا و ترانه وفایی. 1388. راهی به نشانه ـ معناشناختی سیال. تهران : علمی فرهنگی. شعیری، حمیدرضا. 1392. تجزیه و تحلیل نشانه ـ معناشناختی گفتمان. چ2. تهران: سمت. شمس تبریزی، محمد. 1369. مقالات. تصحیح محمدعلی موحد. تهران: خوارزمی. شیبانیاقدم، اشرف. 1394. کلیدواژههای سبکشناسی. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی. صمصام، حمید و فرشید نجار همایونفر. 1384. «نظری بر معرفتشناسی از منظر مولوی». مجله زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان. س3. صص95ـ79. فروزانفر، بدیعالزمان. 1361الف. شرح مثنوی شریف. ج1. تهران: زوار. ـــــــــــــــــــ. 1361ب. احادیث مثنوی. چ3. تهران: امیرکبیر. ـــــــــــــــــــ. 1362. مآخذ قصص و تمثیلات مثنوی. چ3. تهران: امیرکبیر. مالمیر، تیمور. 1388. «پایان ناتمام مثنوی». زبان و ادب فارسی؛ نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. س 52. ش209. صص113ـ99. محمدپور، محمد و نوید بازرگان و امیرحسین ماحوزی. 1394. «تولد آسمانی با مرگ نفسانی(مرگ اختیاری) به روایت مثنوی معنوی». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س11. ش39. صص301ـ263. معین، محمد. 1371 . فرهنگ معین. چ8. تهران : امیرکبیر. مکهیل، برایان. 1392. داستان پسامدرنیستی. ترجمة علی معصومی. تهران: ققنوس. موسوی سیرجانی، سهیلا و مهدیه منصوری. 1395. «سنایی و اخلاق حرفهای». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب. س12. ش42. صص300ـ257. مولوی، جلالالدین. 1342. فیهمافیه. تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. تهران: امیرکبیر. نیکلسون، رینولد الین. 1374. شرح مثنوی معنوی مولوی. ترجمه و تعلیق حسین لاهوتی. تهران: علمی فرهنگی. هجویری، علیبنعثمان. 1336. کشفالمحجوب، به اهتمام والنتین ژوکوفسکی. تهران: امیرکبیر. همایی، جلالالدین. 1373. تفسیر مثنوی مولوی داستان قلعة ذاتالصور یا دژ هوشربا. چ5. تهران: هما. همدانی، عینالقضات. بیتا. تمهیدات. مقدمه و تصحیح عفیف عسیران. ج2. تهران: منوچهری. English Sources Burke, M. 2006. “Cognitive Stylistics”. in K. Brown (ed) Encyclopaedia of Language andLinguistics. Amesterdam: Elsive Science. Bussmann, H. 2007. Dictunary of language and linguistics, translated and edited by Gregorj Trauth and Kerstiin Kazzazi, London: Routledge. Genette, Gerard. 1972. Figures III (Poetique). Paris: Seuil. in English. 1980. Narrative discourse. Ithaca. NY: Cornell university press. Pp.255-6. Mcintyre, D. 2006. Point of view inplays. Philadelphia: J. Benjamins B. v. Mchale, B. 1987. Postmodernist fiction. London: Routledge. NØrgaard, N. 2010. “Multimodality: Extending the stylistic toolkit”. in D. Macintyre and B. Busse (eds.). Language and style. Houndmills, Basingstoke: Palgrave. Stockwell, P. 2002. Cognitive Poetics: An Introduction. London: Routledge. Ryan, Marie Laure. 1991. Possible worlds, Artificial intelligence and narrative theory. Bloomington: Indiana University press. __________________________. 2006. “From parallel universes to possible worlds: on to logical pluralism in physics, narratology and narrative”. Poetics today. 27:4. pp.633- 674. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 671 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 345 |