تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,347 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,961 |
بررسی پدیدهی تأخیر برشی در سازههای بتنآرمه بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله تحت اثر بار باد | ||
آنالیز سازه - زلزله | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 3، آذر 1398، صفحه 51-63 اصل مقاله (1.33 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کوروش مهدی زاده* 1؛ سیده وحیده هاشمی2؛ عباسعلی صادقی3 | ||
1گروه عمران، دانشکده مهندسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران | ||
2گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
سیستم لوله در لوله یکی از کاربردیترین فرمهای سازهای در ساختمانهای بلندمرتبه میباشد. از جمله مهمترین معایب این سیستم، پدیدهی تأخیر برشی است که باعث میشود نیروی محوری در ستونهای کناری بال سازه افزایش و در ستونهای میانی بال کاهش یابد. بنابراین در این تحقیق، به بررسی شاخص تأخیر برشی در سازههای بتنآرمهی بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله با و بدون قطع ستونها در ارتفاع و پلان تحت اثر بار باد پرداخته میشود. بنابراین دو سازهی بتنی 40 و 60 طبقه بهصورت سهبعدی در سه حالت با و بدون قطع ستونها در نرمافزار ETABS 2017 مدلسازی شدهاند. مدلهای 40 طبقه بدون قطع و با قطع ستونها در طبقات 11، 21 و 31 و مدلهای 60 طبقه بدون قطع و با قطع ستونها در طبقات 16، 31 و 46 در نظر گرفته شدهاند. مدلها تحت بار باد تحلیل و پدیدهی تأخیر برشی در آنها محاسبه و مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که در سازهها از پایین به بالا شاخص تأخیر برشی از فاز مثبت به منفی تغییر حالت داده و در طبقات بالا نیروی محوری ستونهای میانی بیش از ستونهای گوشه است. بهعنوان نمونه مقدار میانگین شاخصهای تأخیر برشی در طبقهی 5 ام ساختمان 40 طبقهی بدون قطع ستون 2/1 و در طبقهی 35 ام آن 61/0 است. در مورد ساختمان 60 طبقهی بدون قطع ستون نیز مقادیر فوق در طبقات 5 ام و 55 ام به ترتیب 52/0 و 14/1 میباشد. همچنین نتایج نشان میدهد که با دسته بندی ستونهای ساختمانها، عملکرد آنها در ارتفاع بهبود یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
سازهی بتنآرمهی بلند؛ سیستم لوله در لوله؛ تأخیر برشی؛ قطع ستون؛ ستون دستهبندی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 215 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |