تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,101 |
دید فرهنگی به مدیریت ترافیک کلانشهرها( مطالعه موردی: شهر اصفهان) | ||
علوم جغرافیایی (جغرافیای کاربردی) | ||
مقاله 9، دوره 14، شماره 29، بهمن 1397، صفحه 91-103 اصل مقاله (674.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی (کاربردی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 1065 | ||
نویسندگان | ||
محمد رسولی* 1؛ سید محمود حسینی صدیق2؛ عادل علیزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه زنجان ،زنجان ، ایران | ||
2دانشجوی دکتری جغرافیا و آب و هواشناسی، دانشگاه زنجان ،زنجان ،ایران | ||
3کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری | ||
چکیده | ||
عدم وجود الگوی مناسب رفتار ترافیکی در کشور ما نتیجۀ عوامل مختلفی است. عمده ترین این عوامل را میتوان تقدم شهرنشینی بر شهر گرایی درنتیجۀ سیل مهاجرت های خیل عظیم ساکنین شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگ و مادرشهرها بعد از انجام اصلاحات اراضی و تمایل خانواده ها به استفادۀ روزافزون از اتومبیل شخصی دانست. بیان صفات و ویژگی های فرهنگی نامطلوبی که باعث پیدایی و گسترش وضعیت نابسامان ترافیکی کشور می شود. در تحقیق حاضر سعی شده است به تحلیل و بررسی وضعیت ترافیک شهر اصفهان از دید فرهنگ سازی ترافیک پرداخته شود، با هدف شناخت وضع موجود مسایل فرهنگی ترافیک و همچنین شناخت آسیب های ناشی از فرهنگ ترافیک، برای این منظور برای گردآوری اطلاعات از طراحی پرسشنامه بهره گرفته شده که با استفاده از روش نمونهگیری کوکران حجم نمونه 322 عدد تعیین شد و در ادامۀ کار پرسشنامهها در محدودۀ مورد مطالعه تکمیل شدند. حجم نمونه برای پرسشنامۀ دوم برابر 200 عدد تعیین گردید. برای ارائۀ راهبردها نظرسنجی از 30 نفر از متخصصان مرکز حمل و نقل و ترافیک شهر اصفهان به عمل آمده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که سطح فرهنگ ترافیک شهروندان نامناسب بوده است. برداشتهای میدانی و پرسشنامه ها ی که در دو سری تهیه شده، نشان میدهند که در سری اول حدود 29 درصد و در سری دوم 31 درصد شهروندان در سطح بالای فرهنگ ترافیک قرار دارند. در نهایت با توجه به یافتههای تحقیق راهکاریهای پیشنهادی ارائه گردیده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ؛ کلانشهرها؛ ترافیک؛ مدیریت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 250 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 438 |