تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,454,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,469,460 |
مقایسه تنظیم شناختی هیجان، شایستگی اجتماعی و پرخاشگری در بین نوجوانان عادی و دارای اعتیاد به اینترنت(موردمطالعه: دانش آموزان 15-18 ساله شهر تبریز) | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 10، 1 (پیاپی37)، آذر 1398، صفحه 25-46 اصل مقاله (704.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعید شریفی رهنمو* 1؛ مهری صنیعی2؛ آیت اله فتحی3؛ مجید شریفی رهنمو4 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان ، ایران | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز ، ایران | ||
3استادیار پژوهشی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا | ||
4کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین تفاوت تنظیم شناختی هیجان، شایستگی اجتماعی و پرخاشگری در نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت و نوجوانان عادی شهر تبریز انجام شد. روش پژوهش حاضر بر حسب هدف، بنیادی و بر حسب نحوهی گردآوری دادهها از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه هدف شامل تمامی نوجوانان دبیرستانی شهر تبریز بین سن 15 تا 18 سال می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده 100 نفر از دانش آموزانی که نمره بالاتر از میانگین پرسشنامه (نمره بالاتر از 40) را بدست آوردند به عنوان افراد دارای اعتیاد به اینترنت شناخته شده و با استفاده از گروه همتا (100 نفر دانش آموز عادی) به مقایسه متغیرهای تحقیق پرداخته شدند. جهت گردآوری اطلاعات موردنظر از مقیاس شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران (1990)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهاون (2002)، آزمون اعتیاد اینترنتی یانگ و پرسشنامه پرخاشگری آرنولد اچ باس و پری(1992) استفاده شد و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات نوجوانان دارای اعتیاد به اینترنت و نوجوانان عادی از نظر سرزنش خود، پذیرش، نشخوار فکری، تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بر برنامه ریزی، ارزیابی مجدد مثبت، دیدگاه گیری، فاجعه انگاری و سرزنش دیگری، مهارت های شناختی، مهارت های رفتاری و شایستگی هیجانی، خشم و تهاجم تفاوت معنی داری وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتیاد به اینترنت؛ پرخاشگری؛ تنظیم شناختی هیجان؛ شایستگی اجتماعی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 738 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 731 |