تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,506 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,312 |
شناسایی چالش ها و فرصت های کاربرد فاوا در مدارس هوشمند شهر تهران | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 8، دوره 10، 1 (پیاپی37)، آذر 1398، صفحه 139-153 اصل مقاله (684.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صانعی پور* 1؛ سعید صفایی موحد2؛ مجید علی عسگری2 | ||
1علوم تربیتی برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران ایران | ||
2استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به شناسایی چالشهاو فرصتهای کاربرد فاوا درمدارس هوشمند میپردازدکه هدف اصلی آن ارائه یک سری تغییرات درمدارس هوشمند و انطباق آن باتوانایی دانشآموزان است.جامعه پژوهش مدارس هوشمند از مناطق مختلف شهرتهران درمقطع متوسطه دوره اول ودوم انتخاب شدهاند. این پژوهش درچهارچوب رویکردکیفی وبا استفاده ازروش تحقیق مردمنگاری آموزشی صورت گرفتهو ابزارجمع-آوری دادهها، مشاهده در مدارس هوشمند مورد تحقیق ومصاحبههای نیمهساختاریافتهبوده است.به منظوردستیابی به دادههای موردنظر، تعداد 19 نفردبیران و 3 نفرمسئول سایت و 2 نفرمعاون انتخابشده-اند.دادههای حاصل باروش تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون مقولهایی که برای توصیف و توضیح پدیده تحت بررسی بکاررفتهاندکه منطبق باقوانین و دستورالعملها وآئیننامه و سیاستهای فاوا صادرشده ازآموزش وپرورش است.دومقوله اصلی هرکدام باسه مقوله فرعی ودرنهایت با 12 زیرمقوله طبقهبندی شده-اند: 3 زیرمقوله ازفرصتها،4 و 5زیرمقوله ازچالشهااست.فرصتها شامل:مدیریت و نظارت برمدارس هوشمند، تولیدالگوهای مناسب ارزشیابی برخط.چالشها شامل:مستندسازی، پیچیدگی، ضعف دراجزای مدرسه هوشمنداست.درپایان نتایج یافتهها با کدگذاری، مقولات تشکیل شده وتفکیک شده براساس تحلیل مضمونی بصورت جدولی بسط دادهشدهاست؛ که نتایج استخراج شده انعکاس نسبتاصحیحی ازدیدگاهها و نظرات معلمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات وارتباطات(فاوا)؛ مدارس هوشمند؛ مردمنگاری آموزشی؛ دوره متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 427 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 384 |