تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,152 |
بررسی تطبیقی مفهوم مرگ و نمودهای آن در عرفان اسلامی و مکتب اصالت وجود( با تکیه بر مصیبت نامة عطار و رمان تهوّع سارتر) | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 40، آذر 1398، صفحه 86-126 اصل مقاله (621.3 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشاد ولی زاده1؛ علی دهقان* 2؛ حمیدرضا فرضی3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز | ||
چکیده | ||
عرفان اسلامی به عنوان نمودِ دینیِ معرفت باطنی، ساحتِ حیات مادّی، پدیدة مرگ و در نهایت، حیات آن جهانیِ او را مورد توجّه قرار داده است. مکتب اصالتِ وجود یا اگزیستانسیالیسم(Existentialism) نیز با این دو ویژگی که وجود را بر ماهیّت مقدّم میداند و دیگر آنکه موضوعِ اندیشه را انسان میداند و نه موضوعاتِ فلسفیِ صرف، تحقّق امکانهای موجودِ انسانی را در این جهان مورد توجّه قرار داده و مرگ را نیز همچون یک امکانِ وجودی به تصویر کشیده است. این پژوهش، مفهومِ مرگ و نمودهای آن در دو جهانبینی مزبور را بر اساس منظومة «مصیبت نامه» و رمانِ «تهوّع» بررسی کرده و به یافتههایی از این دست نایل آمده است که با وجود تفاوتهای بنیادین؛ هر دو مکتب فکری، جهانِ مادّی را گذرگاهی محدود و فاقد ارزشی وجودی دانستهاند که مرگ همچون سرآغازِ حیاتِ ابدی و یا امکانی وجودی میتواند انسان را در جهت آفریدن مفهومی متعالیتر برای حیات این جهانیاش یاری نماید. از منظرِ عطّار، مرگ سرآغازِ اتّصال به ابدیّت و پیوستنِ سیر الی الله به فی الله است و از دیدِ سارتر ، مرگ امکانی وجودی است که با تشدید حسِ زندگی، میتواند در جهتِ اعتلای مفهومِ آن به کار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مرگ؛ عرفان اسلامی؛ مکتب اصالت وجود؛ عطّار؛ سارتر | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |