تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,461 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,054 |
بررسی رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین روابط بین سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 9-27 اصل مقاله (376.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید اورک* 1؛ محمدنقی ایمانی2؛ فتاح ناظم3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین روابط بین سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 4210 نفر بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1979) تعداد 351 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سبکهای رهبری (باس و آوولیو، 1997)، یادگیری سازمانی (نیفه، 2001)، عملکرد سازمانی (هرسی و گلداسمیت، 2003) و فراموشی سازمانی (هولان و فیلیپس، 2004) استفاده شد. دادهها در نرمافزار لیزرل با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مسیر مستقیم رهبری تحولی بر عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی، مسیر مستقیم رهبری عدم مداخله و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی و مسیر مستقیم عملکرد سازمانی بر فراموشی سازمانی معنادار و مسیر غیرمستقیم رهبری تحولی، رهبری عدم مداخله و یادگیری سازمانی با واسطه عملکرد سازمانی بر فراموشی سازمانی معنادار بود، اما سایر مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم غیرمعنادار بودند (05/0>P). بنابراین متخصصان برای کاهش فراموشی سازمانی باید به نقش سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی توجه و بر اساس آنها برنامههای مناسبی طراحی و اجرا نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای رهبری؛ یادگیری سازمانی عملکرد سازمانی؛ فراموشی سازمانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 669 |