| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,032 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,295,807 |
رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانشآموزان | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 8، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 153-166 اصل مقاله (326.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محبوبه سلیمانپور عمران1؛ بهرنگ اسماعیلی شاد* 2؛ فاطمه مرتضوی کیاسری3؛ مهدی علی آبادی4 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
| 2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
| 3کارشناس تربیت شنوایی کودکان با نیازهای ویژه | ||
| 4دانش آموخته ی گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر، تبیین رابطه فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی موفقیت تحصیلی در دانشآموزان می باشد. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه 2781 نفر دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر شیروان میباشد. 338 دانشآموز بر اساس جدول کرجسی-مورگان با روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه فرهنگ مدرسه (الساندرو و ساد، 1997)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی، وات،2004) و پرسشنامه موفقیت تحصیلی (ولز،۲۰۱۰) استفاده شد. داده ها با نرم افزارSpss 21 و لیزرل 8/8 تحلیل شدند. تحلیل آماری داده ها نشان داد رابطه معناداری بین فرهنگ مدرسه و احساس تعلق به مدرسه و موفقیت تحصیلی وجود دارد. با توجه به ضریب تعیین 27% از واریانس متغیر احساس تعلق به مدرسه و 24 درصد از واریانس متغیر موفقیت تحصیلی دانشآموزان بهوسیله متغیر فرهنگ مدرسه پیشبینی میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرهنگ مدرسه؛ احساس تعلق به مدرسه؛ موفقیت تحصیلی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 799 |
||