تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,306 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,926 |
رابطه علی سبکهای یادگیری و خودناتوانسازی تحصیلی با نقش میانجی مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی دانشآموزان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 167-185 اصل مقاله (426.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی عدالتجو* 1؛ حسین مهدیان2؛ محمد محمدیپور3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
3استادیار، گروه مشاوره، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سبکهای یادگیری و خودناتوانسازی تحصیلی با نقش میانجی مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی دانشآموزان انجام شد. این مطالعه مقطعی- همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه نظری شهر بجنورد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 350 نفر از آنان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای سبکهای یادگیری (کلب، 1985)، مهارتهای فراشناخت (داوسون و مکاینرنی، 2004)، کمالگرایی (هویت و فلت، 1991) و خودناتوانسازی تحصیلی (شوینگر و استینسمیئر-پیلستر، 2011) بودند. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS-16 و Amose-22 با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل برازش مناسبی داشت و سبکهای یادگیری بر مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی تاثیر معنادار مثبت، مهارتهای فراشناخت بر خودناتوانسازی تحصیلی تاثیر معنادار منفی و کمالگرایی بر خودناتوانسازی تحصیلی تاثیر معنادار مثبت داشت. همچنین سبکهای یادگیری با میانجی مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی بر خودناتوانسازی تحصیلی تاثیر معنادار منفی داشتند (01/0>P). با توجه به نتایج برای کاهش خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان میتوان برنامههایی بر اساس سبکهای یادگیری، مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی طراحی و اجرا کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سبکهای یادگیری؛ خودناتوانسازی تحصیلی مهارتهای فراشناخت؛ کمالگرایی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |