| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,606,809 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,289,083 |
تبیین مفهوم برنامه درسی دگرگونشونده به منظور نقادی نظام برنامه درسی آموزش و پرورش ایران | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 11، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 203-225 اصل مقاله (368.42 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| احمد فولادی* 1؛ جهانبخش رحمانی2؛ نرگس کشتیآرای3 | ||
| 1دانشجوی دکتری، گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
| 2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
| 3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| مطالعه حاضر با هدف تبیین مفهوم برنامه درسی دگرگونشونده به منظور نقادی نظام برنامه درسی آموزش و پرورش ایران انجام شد. این پژوهش کیفی از نوع کاوشگری فلسفی انتقادی بود. حوزه پژوهش شامل کتابها و مقالات علمی چاپی و دیجیتالی مرتبط با برنامه درسی در دسترس پژوهشگر بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای بررسی روایی از معیارهای باورپذیری شامل اعتبار ساختاری، اعتبار توافقی و اعتبار ارجاعی و برای بررسی پایایی از معیار اطمینانپذیری استفاده شد. همچنین برای تضمین پایایی از نظر متخصصین استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامه درسی دگرگونشونده دارای 171 مفهوم، 24 مفهوم جایگزینشده و 6 مفهوم کلی یا وجه همبسته و همزمان شامل کورره در مفهوم فعال (شدن و تغییر مداوم)، پیچیدگی، گفتگو، کیهانشناسی، اجتماع و مجموعه تجارب یادگیری بود. بنابراین برنامه درسی دگرگونشونده ساده- پیچیده است و شش وجه آن کارکردی مناسب برای مفهومآفرینی در سطوح نظام برنامه درسی آموزش و پرورش ایران دارند که این شش وجه برای متخصصان برنامه درسی اشارات کاربردی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی دگرگونشونده؛ نظام برنامه درسی؛ آموزش و پرورش | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 308 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 321 |
||