تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,254 |
طراحی و تبیین برنامه آموزش سرزندگی تحصیلی برای دانشآموزان دوره اول دبیرستان | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 12، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 227-245 اصل مقاله (314.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اسما فولادی* | ||
دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات تهران (اصفهان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران مدرس، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف طراحی و تبیین برنامه آموزش سرزندگی تحصیلی برای دانشآموزان دوره اول دبیرستان انجام شد. مطالعه حاضر کیفی از نوع اکتشافی با روش تحلیل مضمون بود. جامعه پژوهش کلیه کتابها و مقالههای فارسی و لاتین منتشرشده درباره سرزندگی تحصیلی در سالهای 1396-1390 و خبرگان دانشگاهی در زمینه سرزندگی تحصیلی بودند. نمونه پژوهش همه کتابها و مقالههای در دسترس پژوهشگر و 10 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش یادداشتبرداری از مقالهها و مصاحبه با خبرگان دانشگاهی بودند. اطلاعات به روش تحلیل مضامین با نرمافزار Nvivo نسخه 10 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که 215 مضمون اولیه، 48 مضمون ثانویه و 5 مضمون نهایی شامل نیازها و انواع آن (15 مضمون)، اهمیت علم و دانش (12 مضمون)، سرزندگی علت تحصیل (5 مضمون)، افزایش انرژی و احساس خوب بودن (11 مضمون) و انواع انگیزه (5 مضمون) شناسایی شد. با توجه به 48 مضمون ثانویه و 5 مضمون نهایی برنامه آموزش سرزندگی تحصیلی که شاخصهای روانسنجی آن تایید شد، برای 12 جلسه 70 دقیقهای طراحی و تبیین گردید. بنابراین، میتوان از برنامه پیشنهادی آموزش سرزندگی تحصیلی در این مطالعه برای بهبود سرزندگی تحصیلی و سایر متغیرهای تحصیلی مرتبط با آن استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی و تبیین؛ آموزش سرزندگی تحصیلی؛ دانشآموزان دبیرستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 249 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 170 |