| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,382 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,355 |
نقش آموزش صلح در مسئولیت پذیری و مهارت خودبازداری دانش آموزان | ||
| فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
| مقاله 13، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 247-266 اصل مقاله (347.07 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| اسماعیل کاظم پور* 1؛ مریم باباپور2؛ خلیل غفاری3؛ سیده معصومه عصایی4 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس پژوهش آموزش و پرورش ناحیه یک رشت، گیلان، ایران | ||
| 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین. خمین. ایران | ||
| 4دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن، تنکابن، ایران | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی نقش آموزش صلح در مسئولیت پذیری و مهارت خودبازداری دانش آموزان دوره ی اول متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دوره اول متوسطه آموزش و پرورش رودسر (223 نفر) بود که 38 نفر از آنها به روش نمونه گیری هدفمند غربالگری و انتخاب شده و با رعایت همتاسازی به صورت تصادفی در دو گروه 19 نفری اعضای گروه آزمایش و کنترل را تشکیل دادند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه های مسئولیت پذیری (خرده مقیاس مسئولیت پذیریِ مقیاس شخصیتی کالیفرنیا) و خودبازداری (وینبرگر و شوارتز) بود. یافته های حاصل از اجرای آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل، هر دو متغیر وابسته یعنی مسئولیت پذیری و خودبازداری تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی دیگر برنامه های آموزش صلح نقش سازنده ای در ارتقای مسئولیت پذیری و خودبازداری دانش آموزان دارد و موجبات افزایش مسئولیت پذیری و خودبازداری دانش آموزان را فراهم می آورد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش صلح؛ خودبازداری؛ مسئولیت پذیری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 343 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 279 |
||