تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,562 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,084 |
آمادهسازی و استانداردسازی مقیاس شناختی هدایت تحصیلی برای مشاوران شهر تهران | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 15، دوره 13، شماره 3 - شماره پیاپی 49، آذر 1398، صفحه 287-305 اصل مقاله (302.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نویداله نوری* 1؛ غلامعلی افروز2؛ کامبیز کامکاری3؛ مهدی دوایی4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
4استادیار، گروه آموزش و پرورش شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر آمادهسازی و استانداردسازی مقیاس شناختی هدایت تحصیلی برای مشاوران شهر تهران بود. روش پژوهش ترکیبی (کمی و کیفی) بود و جامعه آن در بخش کیفی مشاوران متخصص در حیطه مشاوره تحصیلی و متخصصین علوم شناختی و روانشناسی تربیتی (316 نفر) و در بخش کمی دانشآموزان پایه دهم (13 هزار نفر) شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. با توجه به فرمول کوکران در بخش کیفی 20 نفر با روش نمونهگیری در دسترس و در بخش کمی 400 دانشآموز با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه با متخصصان و مقیاس شناختی هدایت تحصیلی وودکاک- جانسون (2013) بود. دادهها با روش تحلیل عاملی تحلیل و روایی و پایایی آن به کمک نرمافزارهای Amose و Lisrel بررسی شد. یافتهها نشان داد که مقیاس شناختی هدایت تحصیلی شامل 10 مولفه فهم کلامی، یادگیری دیداری- شنیداری، روابط فضایی، ترکیب صدا، شکلگیری مفهوم، انطباقپذیری، وارونهسازی اعداد، کلمات ناقص، حافظه فعال شنیداری و یادگیری دیداری- شنیداری تاخیری بود. روایی صوری، محتوایی، پیشبین، تشخیصی، سازه و ضریب تجانس درونی ابزار تایید و پایایی با روشهای بازآزمایی 87/0 و آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. بنابراین مقیاس شناختی هدایت تحصیلی میتواند بهعنوان ابزاری مناسب برای هدایت تحصیلی در مدارس بکار گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آمادهسازی و استانداردسازی؛ مقیاس شناختی هدایت تحصیلی؛ مشاوران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 177 |