تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,261 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
پیش بینی باورهای اساسی بر اساس شایستگی تحصیلی با میانجیگری هیجان های تحصیلی | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 9، دوره 15، شماره 61، اسفند 1398، صفحه 173-192 اصل مقاله (820.44 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی مقدم نیا1؛ کیانوش هاشمیان* 2؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه ازاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تاثیر باورهای اساسی بر شایستگی تحصیلی با میانجیگری هیجان های تحصیلی در دانش آموزان شهر تهران بود. روش پژوهش بر حسب هدف، کاربردی، بر حسب روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی و همینطور از نظر نوع داده کمّی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 1396 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 449 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامههای باورهای اساسی کاتلین و اپستاین (1992)، پرسشنامه شایستگی تحصیلی دیپرنا و الیوت (2000) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005) استفاده شد. داده ها با روش مدل یابی معادله های ساختاری تحلیل شدند. شاخص های برازش، برازندگی مطلوب مدل با داده های گردآوری شده را نشان دادند. یافته ها نشان دادند که اثر غیر مستقیم باورهای اساسی بر شایستگی تحصیلی و هیجان های تحصیلی تاثیرگذار است (01/0>p). بنابراین باورهای اساسی با نقش میانجی هیجانهای تحصیلی میتواند بر شایستگی تحصیلی دانش آموزان تأثیر داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی تحصیلی؛ باورهای اساسی؛ هیجانهای تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 525 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 312 |