تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,425 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,988 |
بررسی اثربخشی کاربرد آزمونهای الکترونیکی برونخط بر اضطراب آزمون و عملکرد آزمون دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 11، دوره 9، 4 (پیاپی 36)، شهریور 1398، صفحه 60-43 اصل مقاله (1.28 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
میلاد آقورن لوئی* ؛ اسکندر علیجانی علیجانوند | ||
تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی کاربرد آزمونهای الکترونیکی برونخط بر اضطراب آزمون و عملکرد آزمون دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدائی انجام شده است. این مطالعه با توجه به اهداف و فرضیهها از نوع طرحهای آزمایشی بین گروهی با پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل و با توجه به شیوه جمعآوری دادهها از نوع شبه آزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدائی استان تهران که در سال تحصیلی ۹8-۹۷ در حال تحصیل بودند تشکیل داد. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند یک مدرسه در شهرستان ملارد بهعنوان نمونه انتخاب شده و 40 نفر در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. جهت جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه اضطراب آزمون و آزمون محقق ساخته عملکرد آزمون استفاده شد. روایی آزمون محقق ساخته طبق نظرات متخصصان تایید شده و پایایی آن با استفاده از روش کودرریچاردسون 21، 76/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری نشان داد سطح معناداری کوچکتر از 05/0 است (05/0> p). بدین ترتیب فرض صفر آماری رد و مشخص گردید که بین دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل، در نمرات مربوط به اضطراب آزمون و عملکرد آزمون در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. مطابق با نتایج حاصل از پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آزمونهای الکترونیکی برونخط بر متغیرهای اضطراب آزمون و عملکرد آزمون مؤثر بوده و موجب کاهش اضطراب آزمون و افزایش عملکرد آزمون شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
"ارزشیابی الکترونیکی"؛ "آزمونهای الکترونیکی برونخط"؛ "اضطراب آزمون"؛ "عملکرد آزمون" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 132 |