| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,580,816 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,277,036 |
پدیدارشناسی تنگناهای اخلاقی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی مجازی ایران | ||
| فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
| مقاله 12، دوره 9، 4 (پیاپی 36)، شهریور 1398، صفحه 76-61 اصل مقاله (471.96 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| امیر مرادی* 1؛ محسن کردلو2 | ||
| 1دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف کلی پژوهش حاضر، پدیدارشناسی تنگناهای اخلاقی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی مجازی ایران بود. با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی، نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته، ادراکات ذهنی شانزده نفر (هشت نفر از مدرسان و هشت نفر از دانشجویان دورههای الکترونیکی) واکاوی گردید. سپس دادهها با استفاده از روش ون منون تحلیل شد. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی سه محور اصلی و دوازده محور فرعی شد. محورهای اصلی شامل تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به استاد، دانشجو و دانشگاه است. تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به استاد شامل نقض حریم خصوصی، محدودیت دسترسی به استادان، ضعف روابط استاد و دانشجویان و فقدان الگوگیری اخلاقی از مدرسان است. تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به دانشجویان شامل عدم صداقت آکادمیک، ترویج فریبکاری، کاهش تعهد و پایبندی و سوء استفاده از فناوری است. تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به دانشگاه نیز شامل فقدان جنبه تربیتی و پرورشی، پاسخگویی کم به دانشجویان، برگزاری ضعیف دورههای مهارتی و نقص در سیستم ارزیابی و وجود حباب نمره است. نتایج نشان داد که علیرغم فرصتهای منحصربفرد آموزشهای آنلاین، به دلیل فقدان ارتباط چهره به چهره و عدم الگوگیری اخلاقی دانشجو از رفتارهای واقعی استاد زمینه رشد اخلاقی چندان فراهم نیست، اما این خلاء را میتوان با تعاملیتر کردن محیط یادگیری و استفاده بیشتر از فناوریهای چند رسانهای پر کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پدیدارشناسی "؛ " تنگنای اخلاقی "؛ " آموزش الکترونیکی "؛ " آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 409 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 273 |
||