تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,600 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,299 |
پدیدارشناسی تنگناهای اخلاقی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی مجازی ایران | ||
فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
مقاله 12، دوره 9، 4 (پیاپی 36)، شهریور 1398، صفحه 76-61 اصل مقاله (471.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
امیر مرادی* 1؛ محسن کردلو2 | ||
1دانشآموخته دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف کلی پژوهش حاضر، پدیدارشناسی تنگناهای اخلاقی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی مجازی ایران بود. با استفاده از روش پژوهش پدیدارشناسی، نمونهگیری هدفمند و ابزار مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته، ادراکات ذهنی شانزده نفر (هشت نفر از مدرسان و هشت نفر از دانشجویان دورههای الکترونیکی) واکاوی گردید. سپس دادهها با استفاده از روش ون منون تحلیل شد. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی سه محور اصلی و دوازده محور فرعی شد. محورهای اصلی شامل تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به استاد، دانشجو و دانشگاه است. تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به استاد شامل نقض حریم خصوصی، محدودیت دسترسی به استادان، ضعف روابط استاد و دانشجویان و فقدان الگوگیری اخلاقی از مدرسان است. تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به دانشجویان شامل عدم صداقت آکادمیک، ترویج فریبکاری، کاهش تعهد و پایبندی و سوء استفاده از فناوری است. تنگناهای اخلاقی مربوط به مربوط به دانشگاه نیز شامل فقدان جنبه تربیتی و پرورشی، پاسخگویی کم به دانشجویان، برگزاری ضعیف دورههای مهارتی و نقص در سیستم ارزیابی و وجود حباب نمره است. نتایج نشان داد که علیرغم فرصتهای منحصربفرد آموزشهای آنلاین، به دلیل فقدان ارتباط چهره به چهره و عدم الگوگیری اخلاقی دانشجو از رفتارهای واقعی استاد زمینه رشد اخلاقی چندان فراهم نیست، اما این خلاء را میتوان با تعاملیتر کردن محیط یادگیری و استفاده بیشتر از فناوریهای چند رسانهای پر کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی "؛ " تنگنای اخلاقی "؛ " آموزش الکترونیکی "؛ " آموزش عالی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 396 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 266 |