| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,569,596 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,795 |
آموزش و نهادهای آموزشی آل زیار و انعکاس آن در قابوسنامه | ||
| فصلنامه تاریخ | ||
| مقاله 4، دوره 14، شماره 55، اسفند 1398، صفحه 71-98 اصل مقاله (686 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| ابوالفضل فضلی1؛ محمد سپهری* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران | ||
| 2استاد گروه تاریخ ، واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده تاریخ و تمدن ایران دارای بنیادها و زیرساختهای مستحکم علمی و فرهنگی است. آموزش و مراکز علمی به جهت فراهمآوردن زمینه رشد علم و فرهنگ و تربیت دانشاندوزان همواره از جایگاه بالایی برخوردار بوده و یکی از دستاوردهای مهم فرهنگ و تمدن محسوب میشدند. هدف این پژوهش بررسی آموزش و نهادهای آموزشی سلسله آلزیار و نیز انعکاس این آموزشها در کتاب قابوسنامه عنصرالمعالی با روش پژوهش توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات کتابخانهای میباشد. مساجد، مکاتب، خانههای دانشمندان، مهمترین مراکز علمی و آموزشی در این دوره بوده و در سرزمینهای تحت حاکمیت آلزیار بحث آموزش مورد توجه بیشتر حاکمان این سلسله بوده است جایگاه اندیشمندان در دربار حاکمان آلزیار رفیع و مورد احترام بودهاند و کتاب قابوسنامه نیز بستر مناسبی برای طرح تفکرات و راهکارهای تعلیم و تربیت در جامعه بوده و عنصرالمعالی با استفاده از ابزار داستان، تمثیل، حکایت و روشهای مختلف آموزشی در تدوین قابوسنامه استفاده نموده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آل زیار؛ آموزش؛ نهادهای آموزشی؛ قابوسنامه؛ ایران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 494 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 656 |
||