| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,593 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,120 |
بررسی اولین مقام عرفانی و تجزیه و تحلیل آن در روانشناسی(با روش آماری) | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 2، دوره 16، شماره 61، آذر 1398، صفحه 13-47 اصل مقاله (472.52 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهنوش مانی1؛ سیدعلی اصغر میرباقری فرد* 2؛ طاهره خوشحال2؛ شعله امیری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان. | ||
| 2استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان. | ||
| 3استاد روانشناسی دانشگاه اصفهان. | ||
| چکیده | ||
| یقظه و انتباه ریشه و اساس تمام منازل عرفانی است. بیداری درون یا انتباه پیامدهایی چون احساس شیرینی و حلاوت هنگام طاعات و عبادات، آسان شدن سختیها، توبه، طلب، خلاصی از نفس و رسیدن به مراحل بالاتر عرفانی را به همراه دارد؛ تعالیم عرفانی هرچه بیشتر در امور فردی و اجتماعی راه یابد انسان به خدا نزدیکتر میشود. بنابراین میتوان با استفاده از نظریات عرفانی، مفاهیم روانشناختی را استخراج و در زندگی افراد، مورد استفاده قرار داد.کاربرد نظریات عرفانی در تبیینهای روانشناختی گامی مهم در نظریهپردازی فراهم خواهد ساخت. این تأثیرات بر روان انسان سبب بالا رفتن کیفیت زندگی و به تبع آن ایجاد شادی میشود و روان شناسان نیز به دنبال همین هستند. هدف از این پژوهش بررسی یقظه و انتباه در متون منثور عرفانی تا قرن هفتم،کاربرد آن در روانشناسی با به کارگیری رویکردهای شناخت، رفتار و هیجان، و بررسی تفاوتهای جمعیت شناختی(سنی، جنسی، میزان درآمد و گرایش به عرفان) در یقظه و انتباه است. ۱۸۰ شرکت کننده به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند که در سه گروه حوزوی، افراد علاقه مند به مشی عرفانی و افراد معمولی به پرسش نامه تحول و بیداری درون پاسخ دادند. افراد شامل مردان و زنان با درآمدهای مختلف بودند. نتایج پرسش نامه نیز بر اساس بنیادهای نظری مورد بحث قرار گرفته است. این پژوهش که به شیوه توصیفی- تحلیلی انجام گردیده است کوشش شده با تبیین مبانی نظری یقظه و انتباه در عرفان اسلامی زمینه ی کاربردی ساختن آن را در روان شناسی فراهم سازد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| یقظه؛ انتباه؛ عرفان اسلامی؛ روانشناسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 221 |
||