| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,575,063 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,274,485 |
مفهوم دیگری و دیگرستیزی و دیگرپذیری در مثنوی مولانا | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 4، دوره 16، شماره 61، آذر 1398، صفحه 68-99 اصل مقاله (0 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد ذاکری* 1؛ حشمت الله آذرمکان2؛ نجمه دری3؛ عبدالله فروزان فر4 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان، ایران. | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه هرمزگان، ایران. | ||
| 3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تربیت مدرس،ایران. | ||
| 4استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه هرمزگان،ایران. | ||
| چکیده | ||
| «دیگری» از مفاهیم فلسفیای است که از قرن بیستم در آثار فیلسوفانی چون هایدگر، سارتر و بوبر و لویناس مطرح شده است.اگر چه در فلسفه اسلامی مفهوم «دیگری» به صورت یک مساله مطرح نشده است اما در ادبیات فارسی به شکلهای مختلفی چون اقلیتهای دینی، قومی و زبانی به این پدیده پرداخته شده است. نگاه مولانا در کتاب مثنوی معنویاش به مساله دیگری به دو گونه است که هر دو نگاه، برخاسته از ویژگیهای شخصیتی و فکری خود او و ضرورتهای فضای فرهنگی عصر زندگی شاعر است. در نگاه اول مولانا در قامت یک فقیه مدرسهای وامدار بر ساختههای پیشین درباره دیگریهای مطرح در جامعه زمان خویش است و داوریهایی را روایت میکند که خود هیچ نقشی در تولید آن نداشته است و رنگی از ستیز با دیگری در قالب تحقیر، طرد و نفی را به همراه دارد. در نگاه دوم اما، دنیای مولانا بسیار متفاوت بوده و اندیشه خود وی و تجربیات شخصاش، شکلدهنده و تعریفکننده مفهوم دیگری است. اگر در نگاه اول، شاعر روایتگر اندیشههای دیگران است در نگاه دوم، خود دست به تولید معرفت میزند و در این افق جدید با کمک بن مایههای اندیشه عرفانی، بسیاری از بر ساختههای مرسوم پیشین را بر نتافته و تکرار نمیکند و با نگاهی انسانی و عرفانی، هستی و انسان را روایت میکند و از این رهگذر مفهوم «دیگری» نیز از تعاریف سابق خود دور و بازتعریف میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مولانا؛ دیگری؛ دیگر ستیزی؛ دیگر پذیری؛ عرفان؛ ادبیات تعلیمی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 636 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 659 |
||