تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
ارائه الگوی مناسب جهت بهینه سازی مصرف انرژی و دستیابی به منطقه زیست پذیر با استفاده ازGIS(مطالعه موردی : منطقه 6 تهران) | ||
کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از دور در برنامهریزی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 37، آذر 1398، صفحه 70-86 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مژگان رضایی* 1؛ محسن رنجبر* 2؛ بهرام آزادبخت* 3؛ علیرضا استعلاجی4 | ||
1گروه جغرافیا دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره)،شهرری،تهران، ایران | ||
2استاد گروه جغرافیا، واحد یادگار امام(ره)،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران. | ||
3استاد یارگروه جغرافیا ،واحد یادگار امام خمینی(ره)شهر ری،دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران | ||
4استاد گروه جغرافیا، واحد یاد گار امام(ره) دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
دنیای امروز دنیای پیشرفت و مدیرنیته بشمار می آید به گونه ای که اغلب شهرها در حال روان سازی مسیر در جهت نیل به توسعه پایدار و شهر هوشمند هستند.در این دسته از شهرها شش فاکتور اصلی همچون حمکروائی ،اقتصاد ،مردم هوشمند،حمل و نقل ،محیط زیست و در نهایت زندگی هوشمند، اهمیت و نقش بسزائی را ایفا می نماید .از این رو واضح و مبرهن است که مبحث انرژی بر همه این شاخص ها می تواند اثر بگذارد و اثر بپذیرد.کلانشهر تهران نیز با توجه به وسعت و جمعیت خود و به واسطه پایتخت سیاسی و اداری بودن در پی قدم گذاری در این مسیر برآمده و منطقه 6 آن نیز به علت مرکزیت اداری، دارای اهمیت زیادی در بخش انرژی مسکونی -تجاری و حوزه حمل و نقل بشمار می آید که این خود مهمترین دغدغه اصلی پژوهشگر بوده و وی را بر آن داشته تا با مطالعه دقیق بتواند راه های دستیابی به انرژی های پایدار راشناسائی و الگوی مناسبی ارائه دهد.در باب روش تحقیق می بایست اشاره نمائیم که که متغییر ها در پژوهش حاضر به صورت کمی و کیفی قابلیت بررسی داشته اندو به دوصورت مستقل و وابسته مورد مطالعه قرار گرفته اند که در این بین برخی کنترل کننده و برخی تعدیل کننده هستند که برای دستیابی به این مهم از بستر نرم افزارGISاستفاده نموده و نتایج حاکی از این است که منطقه شش شهر تهران با توجه به وسعت دارای جمعیت ثابت کمتری نسبت به جمعیت متحرک بوده و همین امر مصرف انرژی را در بخش اداری و تجاری افزایش داده است، در بخش حمل و نقل نیز در طول روز با افزایش آلاینده ها و در شب با کاهش آن مواجه می باشیم که با استفاده از الگوی ارائه شده و آموزش های مربوطه لازم می توان آن را تحت کنترل درآورد. | ||
کلیدواژهها | ||
منطقه زیست پذیر؛ الگوی مناسب؛ جمعیت متحرک؛ انرژی؛ شهر هوشمند | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |