| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,573,820 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,757 |
ریشهشناختی «وحدت وجود» در «کشف الحقایق» نسفی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 2، دوره 16، شماره 62، دی 1398، صفحه 13-31 اصل مقاله (395.86 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| زرین واردی* 1؛ محمد یوسف نیری2؛ فاطمه معزی3 | ||
| 1دانشیار و هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز. | ||
| 2استاد و هیئت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز. | ||
| 3دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی (گرایش عرفانی) . | ||
| چکیده | ||
| نسفی در کتاب «کشف الحقایق»، چونان یک آموزگار مدرسی، به رستهبندی مطالب و موضوعات عرفان اسلامی – به ویژه وحدت وجود- پرداخته است؛ مع الأسف، آموزگاری که کمیت تحلیلش لنگان است. در این راه، آشکار است که، همگام با و پیرو دیگر عرفا، خود را از پیچیدن به استدلالات فلسفی و کلامی دور نگاه داشته است، و مانند فلاسفة عرفانپیشهای چون شیخ اشراق، مخاطب را به گذرگاههای صعب العبور برهان و استدلال نمیبرد. با توجه به منش کتابت او، همچنان که گنجینة موروث عرفانی پیش از خود را به دوش میکشد، -که ریشههای آن را میتوان در فلسفة یونان (به ویژه افلاطون و نوافلاطونیان) و هند باستان باز جست- از برخی از اساتید عرفان، چون ابنسبعین و ابنعربی بیشترها خوشه برچیده است. حتی در انتخاب عناوین فصول و بخشهای مختلف کشف الحقایق، بعید نیست که از آثار ابنسبعین و ابنعربی، به گونهای مستقیم تاثیر گرفته باشد؛ به ویژه در انتخاب دو عنوان اصحاب «نور» و «نار»، که مهمترین آراء نسفی را در باب وحدت وجود، میتوان در پرداخت همین دو بخش به ملاحظه کرد. در این جستار، ریشهنگاری عقاید او در باب وحدت وجود، نشانگر تاثیر بیچون و چرای او از ابنسبعین و ابنعربی است؛ که البته در این ریشهنگاری، آراء ابنسبعین تازگی خاص خود را دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نسفی؛ کشف الحقایق؛ وحدت وجود؛ ابنعربی؛ ابنسبعین | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 264 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 241 |
||