| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,875 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,108 |
سیری در تحولات اجتماعی آیین سماع و موسیقی عرفانی ایران با توجه به نگارههای اسلامی | ||
| عرفان اسلامی | ||
| مقاله 4، دوره 16، شماره 62، دی 1398، صفحه 52-69 اصل مقاله (628.32 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فخرالدین محمدیان1؛ سید رسول موسوی حاجی* 2؛ عابد تقوی3 | ||
| 1دانشجوی دکترای باستانشناسی، دانشگاه مازندران،ایران. | ||
| 2دانشیار گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران،ایران. | ||
| 3استادیار گروه باستانشناسی، دانشگاه مازندران،ایران. | ||
| چکیده | ||
| هنر موسیقی در دوره اسلامی همواره متأثر از اندیشههای اسلامی و شرایط اجتماعی و فرهنگی دورههای مختلف بودهاست. جامعه تصوف با ساختار اعتقادی و اجتماعی، در پیوندی معنادار و عمیق با هنر موسیقی، تجلی پیدا کرد. آیین سماع و موسیقی عرفانی در جامعه تصوف، به دلیل نگرشها و شرایط سیاسی و اجتماعی گوناگون به صورت یکنواخت پیش نرفت. این پژوهش در نظر دارد با مطالعه نگارههای عرفانی به چگونگی جایگاه اجتماعی جامعه تصوف و ارتباط آن با سیر تحول موسیقی عرفانی و آیین سماع در سدههای میانی تا دوران اسلامی متأخر، بپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی و توصیفی- تحلیلی انجام شد و یافتهاندوزی دادهها به روش کتابخانهای صورت پذیرفته است. نتایج مطالعات بیانگر این مهم است که دیدگاه جامعه نسبت به آیین سماع و موسیقی عرفانی اغلب متأثر از چگونگی ساختار سیاسی و مواضع حاکمیت نسبت به اندیشههای عرفانی و تصوف بوده است؛ به نحوی که در سدهی پنجم تا اواسط سده نهم هـ.ق، جایگاه اجتماعی ممتاز تصوف، دلیل رونق سماع و موسیقی عرفانی میشود اما در سدههای دهم و یازدهم هـ.ق با توجه به شکل گیری ساختار سیاسی آن دوره، این روند تنزل پیدا میکند. به نحوی که در دورههای بعد نیز نتوانست به دوران طلایی و حیات اجتماعی پیشین خود بازگردد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موسیقی عرفانی؛ تحولات اجتماعی؛ نگارههای عرفانی؛ سده میانی اسلامی؛ دوره اسلامی متأخر | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 306 |
||