تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,367 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,980 |
سنتزپژوهی پژوهش های آموزش زیبایی شناختی بر اساس ابعاد تحول کودک | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 62، دی 1398، صفحه 135-152 اصل مقاله (1.71 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نسرین عسکری1؛ محمد نوریان* 2؛ محمود عبایی کوپائی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
3دانشیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسینظامند و ارائه فراترکیبی از پژوهشهای مرتبط با عناصر آموزشزیباییشناسیبر اساسابعاد تحولکودک بود. رویآورد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با روش سنتز پژوهی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با شیوه تحلیل محتوای قیاسیبا رویآورد جهتدار انجام شد که در آن، پژوهشهای اخیر با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند. جامعه مورد بررسی، پژوهشهای مرتبط با موضوع بود کهبین سالهای2000 تا2018 درسایتهایمعتبر داخلی و خارجی منتشر شده بود. از مجموع 59 مقاله، 41 نمونه به روش هدفمند انتخاب شد. ابتدا پایههای نظری و مضامین اصلی استخراج، کدگذاری و طبقهبندی شدند.نتایج نشانگر مدل مفهومی است که دارای 19مقوله مربوط به اهداف، 18 مقوله مربوط به مؤلفه و 19 مقوله مربوط به نتایج آموزش زیباییشناسی است که در چهار طبقه اصلی تحول شخصیتی، تحول معنوی، تحول اجتماعی و تحول شناختی قرار دارند. مقولههای تخیل، دقت و توجه در همه ابعاد تحول و دیگر مؤلفهها در برخی از ابعاد مشترکاند. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که آموزش عناصر زیباییشناسی بر تحول کودک از جنبههای مختلف تأثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زیباییشناسی؛ اهداف زیباییشناسی؛ مؤلفههای زیباییشناسی؛ نتایج زیباییشناسی؛ ابعاد تحول کودک | ||
مراجع | ||
انتظامی، م.، سیفنراقی، م. و نادری، ع. (1396). عملکرد تربیت هنری بر عناصر برنامه درسی در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 33(129)، 91 -75. انصاری، م.، بختیارنصرآبادی، ح.، لیاقتدار، م. ج. و باقری، خ. (1393). تحلیلی بر نظریه تجربه زیباییشناسی جان دیویی. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتیـبرنامهریزی درسی)، 11(14)، 62 -51. آدمزاده، ع.، سرمدی، م.، فرجاللهی، م. ر. و اسماعیلی، ز. (1396). از معرفتشناسی علامه طباطبایی تا تفکر چندوجهی در تربیت زیباشناختی با نگاهی به قرآن. دوفصلنامه علمی و پژوهشیـآموزههای تربیتی در قرآن و حدیث، 2(1)، 130 -113. پالمر، ج. (1393). پنجاه اندیشمند نوین علوم تربیتی (از پیاژه تا عصر حاضر).ترجمه جمعی از مترجمان. تهران: سمت (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2001). تقیپورظهیر، ع. (1394). برنامهریزی درسی برای مدارس ابتدایی هزاره سوم.تهران: آگه حسنزاده، ر. و بهشتی، س. (1393). رویکرد مبانی، اهداف، روشها و محتوای تربیت زیباییشناسی از دیدگاه علامه جعفری. فصلنامه تعلیم و تربیت اسلامی، 22(22)، 63 -27. دادستان، پ.،محسن علیق، ا.،رسولزادهطباطبایی،ک.،آذربایجانی، م.و بیات، م. (1389). قصهگوییوتحولمفهومخدادرکودکانایرانیولبنانی. روانشناسیتحولی: روانشناسانایرانی، 6(24)، 306 -295. دهاقانی، ع.و نصر اصفهانی، ا. (1391). رویکرد معنوی برنامهریزی درسی. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 19(13)، 92 -71. دهقانی، م.، غفاری، ا. و حکیمزاده، ر. (1395). بررسی مبانی نظری اندیشههای آیزنر و دلالتهای تربیتی آن: با نقدی بر نظرات وی. فصلنامه پژوهشهای کیفی در برنامه درسی، 1(4)، 26 -1. رشید، خ.، مهرمحمدی، م.، دلاور، ع. و قطریفی، م. (1387). بررسی مراحل تحول زیباییشناسی در دانشآموزان شهر تهران، فصلنامه علمیـپژوهشی نوآوریهای آموزشی، 7(27)، 188 -169. زیباکلام، ف.و قاسمی، م. (1391). نگاه زیباشناسانه در آراء تربیتی وایتهد.پژوهشهای معرفت شناختی (آفاق حکمت)، 1(3)، 159 -141. ساداتی، ن.و مهرمحمدی، م. (1394). نمادگی اثر هنری: تبین نظریه نمادپردازی سوزانه لنگر. فصلنامه علمیـپژوهشی کیمیای هنر، 4(16)، 42 -33. سعیدی رضوانی، م.و صابری، ر. (1391). کاربرد زیباگرایی و هنر در تربیت دینی.تربیت اسلامی، 7(15)، 134 -113. سعیدی، ا. و دارابی، ح. (1393). بازنمایی ماهیت زیباییشناسی از دیدگاه قرآن و حدیث. دو فصلنامه تخصصی پژوهشهای میانرشتهای قرآن کریم، 5(1)، 22 -7. سلمانی، ع. و شاملو، غ. (1391). نسبت اخلاق و زیبایی در اندیشه شیلر. فصلنامه علمیـپژوهشی کیمیای هنر، پژوهشکده هنر، 1(3)، 46 -35. سیف، ع. (1394). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران. غلامحسینی فریزهندی، ع.، مهران، گ. و موسوی، س. م. (1393). بررسی میزان تأکید دبیران بر پرورش حس زیباییشناسی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا (س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. فراهانی،م. ف. (1378). فرهنگتوصیفیعلومتربیتی. تهران: اسراردانش. فلاح، و.، صفری، ی. و یوسف فرحنک، م. (1390). تأثیر آموزش با رویکرد تربیت هنری بر فعالیتهای هنری و مهارتهای فرایندی دانشآموزان پایه چهارم. نوآوری آموزشی،10(39)، 118 -101. قاسمتبار، ن.، الهویردیانی، خ.، حاجیتبار، م.، محمدجانی، ه. و خسروی، ف. (1391). تأثیر نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی. فصلنامه روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8(32)، 413 -405. قاسمی، س.، سجادی، س. م. و ایمانی، م. (1394). تربیت اجتماعی زیباییشناسانه، پارادایمی بدیل برای نظام اجتماعی جزمگرا.فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 8(2)، 188 -165. کرمی، غ. و عابدی، م. (1396). نگاهی به ابعاد و کارکردهای تربیتی هنر. رویش روانشناسی، ۶(۲)، ۱88 -۱69. کیومرثی، غ. (1390). آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیتهای پرورشی مدارس. تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان. گرمابی، ح. (1392). مبانی زیباییشناسی در ماهیت برنامه درسی.رشد آموزش هنر، 11(1)، 33 -29. گرمابی، ح.، ملکی، ح.، بهشتی، س. و افهمی، ر. (1394). طراحی و اعتباریابی الگوی بومی برنامه درسی دوره ابتدایی بر مؤلفههای زیباشناسی و هنر. فصلنامه مطالعات پیشدبستانی و دبستان، 1(2)، 32 -1. گوتر، ا. (1395). فرهنگ زیباشناسی. ترجمه م. ابوالقاسمی.تهران: ماهی (تاریخ انتشار اثر اصلی، 2010). لیلیان، م. ر.، امیرخانی، آ. و انصاری، م. (1388). جستاری بر مبانی و مفاهیم زیباییشناسی و تبلور آن در ساختارهای معماری.ماهنامه ماه و هنر، 137، 55 -50. متقی، ز.، حیدری، م. ح. و میرحیدری،ا. (1395). رهاسازی تخیل و تجربه معنادار، رویکرد نوین ماکسینگرین به تربیت زیباییشناسی. فصلنامه علمی پژوهشی اندیشههای نوین تربیتی، 12(4)، 189 -175. محمدپور، ا. (1397). ضدروش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی. قم: لوگوس. مهرمحمدی، م. (1390). تبیین چرخش زیباشناسانه در تعلیم و تربیت (درسهای خرد و کلان برای بهبود کیفیت آموزش با الهام از عالم هنر).فصلنامه تعلیم و تربیت، 1(پیاپی105)، 34 -11. نواب، س. م. ح. (1393). نسبت هنر با تعلیم تربیت اخلاقی از نگاه آیریس مرداک. فصلنامه علمیـپژوهشی کیمیای هنر، پژوهشکده هنر، 3(13)، 26 -17. هاشمنژاد، ح. (1395). بررسی تطبیقی تعریف فارابی از زیبایی با تعاریف مشهور برجسته متقدم و متأخر. فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی آینه معرفت، 16(46). 60 -43. هاشمنژاد، ح.و نعمتی، س. ج. (1390). زیباییشناسی در فلسفه صدرالمتالهین. فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 39(2)، 162 -137.
Adu-Agyem, J., & Enti, M. (2009). Learning: The role of aesthetics in education. Journal of Science and Technology (Ghana), 29(1).160-168. Aizikovitsh-Udi, E. (2014). The extent of mathematical creativity and Aesthetics in solving problems among students attending the mathematically talented youth program. Creative Education, 5(4), 228-241. Atay, R. (2015). The importance of aesthetics in theological education: a philosophical reading of the recent discussions in the Turkish case. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 1255-1261. Baggio, R., & Moretti, V. (2018). Beauty as a factor of economic and social development. Tourism Review, 73(1), 68-81. Bhattacharya, D., & Sahoo, S. (2015). Implementation of Art and Aesthetic Value in Curriculum Transaction among Secondary School Students: An Analysis. International Journal of Humanities & Social Science Studies (IJHSSS), 2, 298-304. Carroll, N., Moore, M., & Seeley, W. P. (2012). The philosophy of art and aesthetics, psychology, and neuroscience. Aesthetic science. Connecting minds, brains, and experience, 31-62. Choi, J., & Sojer, T. (2016). Aesthetic Education: A Korean and an Austrian Perspective. Current Issues in Comparative Education, 19(1), 63-75. Contreras-Koterbay, S., & Mirocha, Ł. (2016). The New Aesthetic and Art: Constellations of the Postdigital. Amsterdam: Institute of NetworkCultures. Denac, O. (2014). The significance and role of aesthetic education in schooling. Creative Education, 5(19), 1714-1719. Denac, O., Čagran, B., Denac, J., & Sicherl Kafol, B. (2011). Arts and cultural education in Slovenian primary schools. The New Educational Review, 24, 121-132. DeSantis, K., & Housen, A. (2001). A brief guide to developmental theory and aesthetic development. New York: Visual Understanding in Education. Dietrich, C. (2017). Aesthetic Education: A Pedagogical Legitimation. Culture, Biography & Lifelong Learning, 3(2), 1-13. Eberle, R. S. (2014). The role of children's mathematical aesthetics: The case of tessellations. The Journal of Mathematical Behavior, 35, 129–143. Eisner, E. W. (2002a). The arts and the creation of mind. London: Yale University Press. Eisner, E. W. (2002b). What can education learn from the arts about the practice of education? Journal of Curriculum and Supervision, 18(1), 4-16. Girod, M., Rau, C., & Schepige, A. (2003). Appreciating the beauty of science ideas: Teaching for aesthetic understanding. Science Education, 87(4), 574-587. Girod, M., Twyman, T., & Wojcikiewicz, S. (2010). Teaching and learning science for transformative, aesthetic experience. Journal of Science Teacher Education, 21(7), 801-824. Heck, M. L. (1999). What ever happened to the arts, and is education next? Education and Culture,15(1), 16-20. Jakobson, B., & Wickman, P. O. (2008). The roles of aesthetic experience in elementary school science. Research in Science Education, 38(1), 45-65. Jitender, P. S. (2018). Understanding the Relationship between Aesthetics and Product Design.International Journal of Engineering Technology Science and Research, 5(3), 2394-3386. Ko, C. H., & Chou, M. J. (2014). Aesthetics in early childhood education: The combination of technology instruments in children's music, visual arts and pretend play. Journal of Social Sciences, 10(1), 39-45. Mandri, H. (2018). Aesthetic subject formation in high schools. European Journal of Economics,2(1). 141-146. Marsh, C. J. (2009).Key Concepts for Understanding Curriculum Teachers Library. London: Taylor & Francis Routledge. Meskin, A., Robson, J., Ichino, A., Goffin, K., & Monseré, A. (2018). Philosophical aesthetics and cognitive science. Wiley Interdisciplinary Reviews: Cognitive Science, 9(1), 1-37. Miralay, F., & Egitmen, Z. (2019). Aesthetic Perceptions of Art Educators in Higher Education Level at Art Classes and Their Effect on Learners. Cypriot Journal of Educational Sciences, 14(2), 352-360. Moon, S., Rose, S., Black, A., Black, J., Hwang, Y., Lynn, L., & Memoli, J. (2013). Releasing the social imagination: Art, the aesthetic experience, and citizenship in education.Creative Education, 4(3), 223-233. Moroye, C. M., & Uhrmacher, P. B. (2012). Standards, not standardization: Orchestrating aesthetic educational experiences. Language Arts Journal of Michigan, 28(1), 65-69. Pourhosein, R., Mohammadi-Zarghan, S., Soufiabadi, M., & Atari, M. (2017). Ego Development and Aesthetic Judgment Styles in Iranian Adults. Psychological Thought, 10(1), 80-89. Ramdhani, J., & Ramsaroop, S. (2015). The reawakening of teaching through aesthetics in education: Students' perspectives. Koers, 80(2), 1-7. Ring, N. A., Ritchie, K., Mandava, L., & Jepson, R. (2011). A guide to synthesising qualitative research for researchers undertaking health technology assessments and systematic reviews.Available from: http://www.nhshealthquality.org/nhsqis/8837 Sentence, M. (2016). Alabama course of arts education. Arts Literacy-Inspiring and Engaging Lifelong Learners. Alabama Course of Study: Arts Education. Shaffer, D. D. R., & Kipp, K. (2010). Developmental Psychology: Childhood & Adolescence: Childhood and Adolescence.Canada: Cengage Learning. Sinclair, N. (2008). Attending to the aesthetic in the mathematics classroom. For The Learning of Mathematics, 28(1), 29-35. Uhrenfeldt, L., Aagaard, H., Hall, E. O., Fegran, L., Ludvigsen, M. S., & Meyer, G. (2013). A qualitative meta‐synthesis of patients' experiences of intra‐and inter‐hospital transitions. Journal of Advanced Nursing, 69(8), 1678-1690. Uhrmacher, P. B. (2009). Toward a theory of aesthetic learning experiences. Curriculum Inquiry, 39(5), 613-636. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 544 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 771 |