تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,355 |
کارآمدی آموزش چند مولفه ای دیکته نویسی در اختلال یادگیری اختصاصی دیکته: طرح آزمایشی تک آزمودنی | ||
روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 62، دی 1398، صفحه 175-200 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا حسنآبادی* 1؛ راضیه طیبی2؛ پروین کدیور3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
3استاد گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
نارساخوانی یا آسیب واژگانی اختلالی است که خواندن و دیکته را تحتتأثیر قرار میدهد، اگرچه دیکته ضعیف اغلب بهعنوان شاخص نارسا خوانی توصیف میشود. توجه پژوهشگران عمدتاً به مداخلات بهموقع در خواندن معطوف شده و تأکید قابل مقایسه و برابر بر مداخلات بهموقع در دیکته مورد غفلت قرار گرفته است. هدف این پژوهش، بررسی کارآمدی یک آموزش چندمؤلفهایِ دیکته در 4 دانشآموزِ دارای اختلال یادگیری ویژه در یک طرح تکآزمودنیِ ABAبود. آموزش در قالب 12 جلسه ارائه شد و دادهها با استفاده از تحلیل دیداری و روشهای کمّی با بهرهگیری از نرمافزار Rتحلیل شد. تحلیل ناهمپوشانیِ همه جفتها (NAP)، افزایش معنادار در عملکرد دیکته 4 شرکتکننده نسبت به خط پایه را نشان داد. همچنین، یافتهها کاهش معناداری در عملکرد شرکتکنندگان بین مرحله مداخله و مرحله بازگشتی را نشان ندادند. به نظر میرسد یافتههای این پژوهش پیشرو، نویدبخش ارائه رویآوردی چندمؤلفهای به درمانِ نقص چندمؤلفهای در اختلال یادگیری ویژه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اصول الفبایی؛ آسیب واژگانی؛ آگاهی املایی؛ آگاهی واجشناختی؛ طرح آزمایشی تکآزمودنی؛ اختلال یادگیری ویژه در دیکته | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 434 |