تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,314 |
اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 53، بهمن 1398، صفحه 109-119 اصل مقاله (303.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی شمالی احمدآبادی1؛ ناصر محمدی احمدآبادی* 2؛ محسن سعیدمنش3؛ عاطفه برخورداری احمدآبادی4؛ فاطمه آقایی میبدی5 | ||
1مدرس دانشگاه پیامنور اردکان | ||
2استادیار روانشناسی و علوم تربیتی پیام نور تفت | ||
3گروه روانشناسی دانشگاه علم و هنر، یزد | ||
4کارشناس روانشناسی عمومی دانشگاه پیامنور میبد | ||
5کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد اردکان، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، با هدف آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو انجام شد. روش: این مطالعه با رویکرد کمّی و به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از دانش آموزان پایههای پنجم و ششم ابتدایی با مشکل کمرویی در سال 1398-99 بود که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 24 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای 12 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای کمرویی و اضطراب اجتماعی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون پاسخ دادند. گروه آزمایش مداخله آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش را در 9 جلسه 1 ساعته و هر هفته دو جلسه دریافت کردند، در صورتی که گروه گواه هیچگونه مداخلهای را طی مدت زمان انجام پژوهش دریافت ننموند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش بر کمرویی و اضطراباجتماعی دانشآموزان کمرو تاثیرمعنیداری داشته (001/0>p) است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که بر آموزش مهارتهای ارتباطی به شیوه نمایش برای دانشآموزان کمرو تأکید شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ نمایش؛ کمرویی؛ اضطراباجتماعی؛ دانشآموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,180 |