تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,002 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,724,324 |
مقایسه انگیزش و تعهد داوطلبان نهمین و دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دانشگاههای دولتی ایران | ||
تحقیقات در علوم زیستی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 4، آذر 1390، صفحه 17-29 اصل مقاله (282.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش مقایسه انگیزش و تعهد داوطلبان نهمین و دهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دانشگاههای دولتی ایران بود. با توجه به جامعه 400 نفری پژوهش، نمونه آماری تحقیق با استفاده از جدول مورگان 196 نفر تعیین گردید، که با بکارگیری روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه هان (2007) پس از تأیید روایی صوری، محتوی و پایایی (89/0= α) استفاده شد. دادههای تحقیق از طریق آزمونهای K.S، t مستقل و (One way ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که در المپیاد نهم نمره میانگین انگیزش (645/0±SD= ,30/3 M=) و برای تعهد (54/0± SD= 89/2 M= ) بود و همچنین نمره میانگین انگیزش (62/0± SD= ,08/3 M=) و تعهد (54/0± M=، 68/3SD=) داوطلبان دوره دهم بدست آمد. یافتهها نشان داد بین انگیزش داوطلبان در دهمین دوره المپیاد ورزشی دانشجویان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی (سطح تحصیلات (351/0=P)، 115/1 F=) و سابقه داوطلبی (102/0=P)، 174/2 F=) تفاوت معنی داری وجود ندارد. اما بین تعهد داوطلبان بر اساس متغیرهای جمعیت شناختی (سطح تحصیلات (006/0=P)، 646/4 F=) و سابقه داوطلبی (002/0=P)، 512/5 F=) تفاوت معنی داری وجود داشت. از دیگر یافتههای تحقیق این بود که بین انگیزش (001/0=P)، 914/3 t=) و تعهد (032/0 =P)، 159/2 t =) داوطلبان در هر دوره المپیاد ورزشی دانشجویان تفاوت معنی داری وجود دارد. با عنایت به یافتههای تحقیق، بدیهی است مدیریت مطلوب نهضت داوطلبی هنگامی میسر میشود که مدیران ورزش دانشگاهی درک عمیقی از علل و انگیزههای داوطلب شدن افراد داشته و ساختار برنامههای داوطلبی را بر اساس آنها سازماندهی کنند. حداقل نتیجه چنین تفکری در ورزش دانشجویی، جذب و توسعه داوطلبانی متعهد بمنظور حضور مداوم در رویدادهای ورزشی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
داوطلبان؛ منابع انسانی؛ انگیزش؛ تعهد؛ رویداد ورزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |