تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,726,542 |
تاثیر روشهای ارائه بازخورد خود تنظیمی و دامنهای بر یادگیری و قابلیت شناسایی خطا در مهارت تیراندازی | ||
تحقیقات در علوم زیستی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، شهریور 1390، صفحه 53-65 اصل مقاله (321.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر روشهای ارائه بازخورد خود تنظیمی و دامنه ای بر یادگیری و قابلیت شناسایی خطا در مهارت تیراندازی بود. 60 دانش آموز دبیرستانی (با دامنه سنی 3/17)، در این آزمایش شرکت کرده و بر اساس نوع بازخورد دریافتی به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول زمان دریافت بازجورد در کنترل خودشان بود. گروه دوم پس از اینکه از دامنه حرکت دور میشدن دریافت میکردند و گروه سوم هیچ بازخوردی دریافت نمی کردند. تکلیف، مهارت تیراندازی بود. پس از جمع آوری دادهها، برای تجزیه و تحلیل نتایج مرحله اکتساب، از آنالیز واریانس با تکرار سنجش استفاده شد. در آزمون یادداری، روش آنالیز واریانس یکراهه بکار گرفته شد. نتایج مرحله اکتساب نشان داد که، بین گروه اول (ارائه KR به صورت خود-کنترلی) و گروه دوم (ارائه KR به صورت دامنه ای)، در عملکرد مهارت تیراندازی و قابلیت شناسایی خطا تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P>). با این حال، در آزمون یادداری، بین گروه اول (ارائه KR به صورت خود-کنترلی) و گروه دوم (ارائه KR به صورت دامنهای)، در عملکرد مهارت تیراندازی و قابلیت شناسایی خطا تفاوت معنادار حادث شد (05/0P≤). به عبارتی گروه اول که به صورت خود-کنترلی KR دریافت میکردند، عملکرد بهتری در مهارت تیراندازی و قابلیت شناسایی خطاهایشان نسبت به گروه دوم و گروه کنترل داشتند. این الگوی نتایج پیشنهاد میکند که اگر افراد به صورت خود-کنترلی بازخورد دریافت کنند، یادگیری و قابلیت شناسایی خطای بهتری رخ خواهد داد. | ||
کلیدواژهها | ||
آگاهی از نتیجه؛ بازخورد خود-کنترل؛ بارخورد دامنه ای؛ یادگیری حرکتی؛ قابلیت تشخیص خطا؛ مهارت تیراندازی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 130 |