تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,534 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,355 |
تاثیر بازی درمانی گروهی بر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 53، بهمن 1398، صفحه 47-58 اصل مقاله (310.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ریحانه ولینقندر* 1؛ فریده هاشمیاننژاد2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیشدبستانی، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر تعیین تاثیر بازی درمانی گروهی بر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی بود. این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانشآموزان پیشدبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از میان آنها 40 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 45 دقیقهای بازی درمانی گروهی دریافت کرد و گروه کنترل آموزشی ندید. برای جمعآوری دادهها از ابزارهای مقیاس رفتارهای تکانشی (بارات، 1994)، خردهمقیاس سازگاری اجتماعی (بل، 1961) و پرسشنامه بهزیستی روانی (کییز و ماگیار-مو، 2003) استفاده که توسط مادران تکمیل شد. دادهها با روشهای آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس چندمتغیری در نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل در مرحله پیشآزمون از نظر رفتارهای تکانشی، سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی تفاوت معناداری نداشتند (05/0P>)، اما در مرحله پسآزمون از نظر هر سه متغیر تفاوت معناداری داشتند (05/0P<). به عبارت دیگر بازی درمانی گروهی باعث کاهش رفتارهای تکانشی و افزایش سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دانشآموزان پیشدبستانی شد (001/0P<). بر اساس نتایج توصیه میگردد که روانشناسان بالینی و درمانگران از روش بازی درمانی گروهی در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود سلامت و بهویژه کاهش رفتارهای تکانشی و افزایش سازگاری اجتماعی و بهزیستی روانی دانشآموزان پیشدبستانی استفاده کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی درمانی گروهی؛ رفتارهای تکانشی؛ سازگاری اجتماعی؛ بهزیستی روانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 823 |