| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,550 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,461 |
بررسی مبنای مسئوولیّت طرف مجری در حمل و نقل دریایی کالا | ||
| تحقیقات حقوقی بین المللی | ||
| مقاله 5، دوره 12، شماره 46، دی 1398، صفحه 99-112 اصل مقاله (819.55 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عادل ظهیری* 1؛ مسعود رضا رنجبر2؛ رضا زارعی3؛ حکمت اله عسکری4 | ||
| 1دانشجوی مقطع دکتری حقوق خصوصی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. | ||
| 2استادیار حقوق خصوصی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران (نویسندۀ مسئول) | ||
| 3استادیار حقوق خصوصی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران. | ||
| 4استادیار حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز | ||
| چکیده | ||
| قرارداد حمل و نقل دریایی کالا همچون سایر قراردادها فی مابین دو شخص اعم از حقیقی یا حقوقی منعقد می شود. به موجب این قرارداد، متصدی حمل و نقل دریایی در مقابل طرف دیگر قرار داد یعنی فرستندۀ کالا متعهد می شود که در ازای دریافت مبلغ مشخص، کالای موضوع قرارداد را حمل نموده و در تاریخ معینی در بندر مقصد بصورت صحیح و سالم تحویل بدهد. لاکن به لحاظ حجم و تنوع کالاها و همچنین پیچیدگی ها و مخاطر خاص حمل و نقل دریایی، هیچ متصدی حمل و نقلی نمی تواند تمام این فرآیند را به تنهایی به سرآنجام برساند؛ به همین دلیل گاهاً برای انجام این کار با اشخاص دیگری قرارداد بسته و بخشی از فرآیند حمل و نقل دریایی کالا را به آنها واگذار می کند. در این حالت این سوال پیش می آید، در صورتی که به کالای موضوع قرارداد حمل و نقل دریایی در حین بارگیری، حمل، تخلیه یا تحویل توسط اشخاص ثالث دخیل در فرآیند حمل و نقل که هیچ گونه رابطۀ قراردادی با فرستندۀ کالا ندارند و در مقررات هامبورگ (( متصدی حمل و نقل واقعی )) و در مقررات رتردادم (( طرف مجری )) نامگذاری شده اند، خسارتی وارد شود، چه کسی مسؤول جبران خسارت وارده است؟ و مبنای این مسئوولیّت چیست؟ در این نوشتار نگارنده سعی نموده است تا به این سوالات به روش تحلیلی، پاسخی مستدل و مستند، از منظر نظام حقوقی ایران و کنوانسیون های ناظر به حمل و نقل دریایی کالا یعنی بروکسل، هامبورگ و رتردام، بدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حمل و نقل دریایی کالا؛ متصدی حمل و نقل دریایی؛ طرف مجری؛ متصدی حمل واقعی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |
||