تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,891 |
بررسی مؤلفههای «خودشکوفایی» و «کمالطلبی» در تذکرۀ عرفانی کلام الملوک باباجان قزوینی و نظریات آبراهام مَزلو | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 43، آذر 1398، صفحه 39-56 اصل مقاله (331.9 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسنده | ||
آسیه ذبیح نیا عمران | ||
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور یزد | ||
چکیده | ||
تذکرۀ کلام الملوک از باباجان قزوینی در سال 1043 به فارسی تالیف شده است. موضوع کلام الملوک باباجان قزوینی درمقامات عرفانی، احوالات و سخنان عرفا و اولیاء است.توجه به کمال آدمی و شکوفایی فرد در آرای عرفانی باباجان بسیار مورد توجه بودهاست. بهعلاوه انسان کامل محور اصلی عرفان نظری است. آبراهام مزلو (1908- 1970م.) بنیانگذار روانشناسی انسانگرا است. استفاده از دستاوردهای دانش روانشناسی در ادبیّات، ابزاری سودمند در تحلیل شخصیّتها در متون عرفانی است. موضوع انسان و الزامات حیاتی او سیر کمال درآرای مزلو و باباجان نقشی محوری دارد. این مقاله به شیوۀ توصیفی ـ تحلیلی با تلفیق الگو و تفکرکمالطلبی و خودشکوفایی شخصیت آبراهام مزلو و باباجان قزوینی تلاش دارد به این مهم دست یابد. از نتایج تحقیق برمیآید که تحلیل نگرش باباجان قزوینی بر پایۀ دیدگاه مزلو و در ارتباط با حسّ همدردی نشان میدهد که رفتار او همچون مزلو، در مناسبات بینافردی توأم با خشم و مهربانی بوده است. نگرش باباجان قزوینی نسبت به مخاطبان خود، کلنگر و فراگیر بوده و دغدغههای او شامل همۀ افراد جامعۀ انسانی میشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
باباجان قزوینی؛ کمالگرایی؛ اخلاق مداری؛ مزلو؛ خودشکوفایی | ||
مراجع | ||
1. الوانی، سید مهدی. (1386). مدیریت عمومی، چاپ سیام. تهران: نی. 2. امین، احمد. سیامک دستجردی، اعظم. (1394 ). «نقدی برروش های تعلیمی وتربیتی مشایخ صوفیه تاقرن ششم.»پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دهاقان، شماره بیست وشش، تابستان. صص 83- 104. 3. امیری خراسانی، احمد و صرفی، محمدرضا و ایرانمنش، محمدحسین (1393). «بررسی توصیههای اخلاقی ناصرخسرو بر پایۀ هرم مزلو.»پژوهشنامۀ ادببات تعلیمی دهاقان، سال 6، شمارۀ 22، صص 1ـ32. 4. باباجان قزوینی. (1043) نسخه خطی کلام المولک. به شماره ۱۰۲۹۴ . تهران: کتابخانه مجلس .(فهرست نسخههای خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی). 5. ------ (1300). مشکول حاجی بابا بن میرزا جان قزوینی. ترجمه عبارات عربی از محمد باقر بن اسماعیل حسینی خاتون آبادی، تهران: چاپ سنگی. 6. بشری، جواد. (1394).«حاجی بابا قزوینی، برجستهترین شاگرد شیخ بهایی.» جشن نامۀ دانشور فرهنگیار سیدمحمودمرعشی نجفی. جلد اول. صص 585- 606. 7. بندرچی، محمدرضا. (1379). «رساله حاجی بابا قزوینی در شرح یک حدیث نبوی»، مجله علوم حدیث، س ۵، ش 1 (پیاپی ۱۵)، بهار. صص ۱۲۹ - ۱۳۳. 8. تهرانی، آقا بزرگ. (1355). الذریعه الی تصانیف شیعه. نجف: دارالکتب العلمیه. 9. حرّ عاملی، محمّد بن حسن. (1362). أمل الآمل، تحقیق: السّید أحمد الحسینی. قم: دار الکتاب الاسلامی. 10. جلیلی، رضا، نوروز، مهدی.(1397).«بررسی ادراک واقعیت در اندیشه ناصرخسرو برپایه نظریه خودشکوفایی آبراهام مزلو». مجله نقد ادبی و بلاغت، دوره 7، شماره 1، بهار و تابستان، صص 41- 75. 11. دارابی، جعفر، (1388). نظریّههای روانشناسی شخصیّت؛ رویکرد مقایسهای، تهران: آییژ. 12. راس، آلن.اُ، (1373). روانشناسی شخصیّت (نظریّهها و فرآیندها)، ترجمۀ سیاوش جمالفر، تهران: بعثت. 13. رضائیان، علی. (1379). مدیریت رفتار سازمانی، تهران: سمت. 14. روضاتی، سید محمد علی. (1391).در پرتو روضات، پنجاه مقاله در تراجم، کتابشناسی، نسخهشناسی و تاریخ. قم: مؤسسۀ کتابشناسی شیعه. 15. سجادی، سید ضیاءالدین (1385). مقدمهای بر مبانی عرفان و تصوف. تهران: انتشارات سمت. 16. شولتز، دوان.پی، (1385). روانشناسی کمال. ترجمۀ گیتی خوشدل، تهران: پیکان. 17. شولتز، دوان.پی و شولتز، سیدنی.اِلن.( 1392). نظریّههای شخصیّت. ترجمۀ یحیی سیّدمحمّدی. تهران: ویرایش. 18. کریمی، یوسف، (1389).روانشناسی شخصیّت. تهران: ویرایش. 19. محمدی آشنایی، علی، همتیان نجف آبادی، محدثه.(1396).«بررسی تطبیقی دیدگاه «انسان خودشکوفا» از دیدگاه قرآن کریم و روانشناسی انسانگرا با تاکید بر مدل آبراهام مزلو.» مجله مطالعات تطبیقی قرآن پژوهی. بهار و تابستان، شماره 3 . صص 7- 30. 20. مزلو، آبراهام اچ. (1372). انگیزش و شخصیت. ترجمۀ احمد رضوانی، چاپ سوم، مشهد: آستان قدس رضوی. 21. ــــــــــــــ (1386). زندگی در اینجا و اکنون؛ هنر زندگی متعالی. ترجمۀ مهین میلانی، چاپ دوم، تهران، فراروان. 22. ولک، رنه و وارن، آوستن، (1382). نظریّۀ ادبیّات. ترجمۀ ضیا موحّد و پرویز مهاجر، تهران: علمی و فرهنگی. 23. هاشمی، جمال. (1378). سعدیوروانشناسینوین. تهران: انتشارات جمال هاشمی. 24. هجل، لاری.ای و زیگلر، دانیل.جی، (1379). نظریّههای شخصیّت؛ مفروضههای اساسی، پژوهش و کاربرد. ترجمۀ علی عسگری، مرکزی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه. 25. نبی لو، علیرضا، آصف، احمد. (1393). «بررسی سلسله مراب نیازهای مزلو در گلستان سعدی.» مجلۀ متن شناسی ادب فارسی. شمارۀ 2، صص 43- 66. 26. یلمهها، احمدرضا. (1395). «بررسی خاستگاه ادبیات تعلیمی و سیر تطور و تحول آن در ایران.» پژوهشنامه ادبیات تعلیمی دهاقان، شمارۀ 29، سال هشتم، بهار، صص 61- 90. 27. Heylighen, Francis, (1992), »a cognitive-systemic reconstruction of Maslow's theory of self-actualization«, Behavioral Science, Vol 37, pp. 39-57. 28. Pardee, Ronald.L, (1970), »motivation theories of Maslow, Herzberg, McGregor & McClelland. a literature review of selected theories dealing with job satisfaction and motivation«, to the educational resources information center (ERIC), pp. 1-24. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |