| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,666 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,036 |
تحلیل و بررسی ترانه معاصر فارسی | ||
| مطالعات زبان و ادبیات غنایی | ||
| مقاله 5، دوره 9، شماره 33، بهمن 1398، صفحه 71-80 اصل مقاله (213.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سید مهدی موسوی میرکلائی1؛ ایرج مهرکی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
| 2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | ||
| چکیده | ||
| در ادب فارسی ترانه همواره اصطلاحی عام بوده است که بر انواع قالبهای شعریِ ملحون یا همراه موسیقی به ویژه فهلویات، دوبیتی، رباعی، و بیت اطلاق میشده است. « فهلویات, خسروانی, گلبانگ, تصنیف و .... در گذرگاه تاریخ نامهای دیگر این صورت شعری بودهاند» (بهار: 1344،60). همچنین عدهای ترانه (ترانک، ترنگه، ترنگ، رنگ) را از مادهی «تر» در لغت به معنای خرد، تر و تازه و جوان، خوش از ریشهی اوستایی تئورونه گرفتهاند(داد،1375،68) این اصطلاح، امروزه در میان اهل ادب بهخصوص مترادف با دوبیتی و در اصطلاح موسیقی نیز معمولاً مترادف با تصنیف، آواز، سرود و نغمه و بهطور کلی اشعار ملحون بهکار میرود. موسیقی و اولین سند مکتوب در ترانه به نظر کدکنی «به سرودی از باربد، شاعر و موسیقیدان دربار خسرو پرویز ساسانی باز میگردد» ترانه بعد از گذر از تحولات تاریخی دوران اسلامی، جنگ ها و صلح ها، آرامش ها و جنبش ها به انقلاب اسلامی ایران پیوند خورد و به آنچه امروز شاهد آن هستیم تبدیل شد. زبان ترانه ی امروز صمیمی و همه فهمتر شده است که ناشی از تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه اسلامی ست. در این پژوهش تلاش بر آن است که تحولات ترانهسرایی با رویکردی جریانشناسانه مورد کنکاش قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ترانه؛ ترانه سرا؛ تصنیف؛ موسیقی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 926 |
||