تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,864 |
تاثیر برنامه آموزش جرات ورزی بر احساس خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روان شناختی دانشجویان | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 21، خرداد 1396، صفحه 1-9 اصل مقاله (466.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فروغ ماهی گیر* 1؛ مجید حمدانی2 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان ایران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه آموزش جرات ورزی بر بهبود خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان بود. روش: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان دختردانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان در سال تحصیلی 96-1395 بود. برای انتخاب حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم 30 نفر دانشجو انتخاب و در دو گروه مساوی آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورایز(2001) و پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف(1989) بود. برای گروه آزمایش، 15 جلسهی 90 دقیقهای هفتگی برنامهی آموزش جرات ورزی اجرا شد؛ ولی گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای دریافت نکرد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک متغیری با کمک نرمافزار آماری Spss25 در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که مداخلهی به کار رفته باعث افزایش سطوح خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان شد (001/0P<). نتیجه گیری: با انجام مداخلهی برنامه آموزش جرات ورزی می توان به بهبود وضعیت خودکارآمدی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان کمک نمود | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزش جرات ورزی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ بهزیستی روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 212 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |