| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,567,447 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,004 |
تاثیر آموزش مبتنی بر موک و معکوس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی | ||
| فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی | ||
| مقاله 4، دوره 10، 4 (پیاپی40)، تیر 1399، صفحه 67-87 اصل مقاله (595.54 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| شیرین پورقاز1؛ عبدالجلال توماج* 2؛ کلثوم غلامی3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی، علومتربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی گرگان، ایران | ||
| 2کارشناس آموزش، آموزش و پرورش شهرستان آق قلا، گلستان، ایران | ||
| 3استادیار علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره) گرگان، گلستان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر موک و معکوس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون/ پسآزمون از نوع گروه گواه و آزمایش است. جامعهآماری شامل تمامی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی مقطع ابتدایی پایه ششم استان گلستان در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، از بین شهرستانهای استان گلستان به طور تصادفی دو شهرگنبدکاووس و بندرترکمن انتخاب شد که 60 دانشآموز مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط روانشناسان و متخصصان حوزه علومتربیتی، اختلالات روانی و یادگیری ورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی آن استفاده از آلفای کرنباخ 78/0 به دست آمد. روش اجرا بدین صورت بود که نمونه به سه گروه 20 نفری تقسیم و پس از سنجش پیشآزمون به سه شیوه سنتی، موک و معکوس تحت آموزش قرار گرفت و پس از آخرین جلسه آموزش، پسآزمون گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دو روش مذکور بر سازگاریتحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی تأثیر مثبت و معناداری دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| موک؛ معکوس؛ سازگاری تحصیلی؛ دانشآموزان؛ اختلال توجه/فزونکنشی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 562 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 357 |
||