تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,457,875 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,472,018 |
بررسی تطبیقی بوراندخت و آتنا، الهگان جنگآوری در دارابنامه و اودیسه | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 2، دوره 16، شماره 59، تیر 1399، صفحه 39-73 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
گلرخ سادات غنی* 1؛ مصطفی گرجی2؛ ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق3؛ فاطمه کوپا2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه پیام نور | ||
2استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه پیام نور | ||
3استاد فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
پژوهش در قلمرو اساطیر، آن هم از طریق تطبیق ادبیّات ملل، کشف نمادهای جهانشمول را در پی خواهد داشت. اسطورهها، افسانهها و حماسههای ملل هندواروپایی بازتاب جهانبینی مشترکی هستند که میتوان آن را در لابهلای متون ادبی رصد کرد. یکی از درونمایههای مهم این قلمرو، زنان و ویژگیهای خاص ایشان، در خلال قرنها دگرگونی، در اعتقادات و آئینهای اسطورهای است. این مقاله بر آن است تا با دیدگاهی اسطورهای و روشی تطبیقی، به قیاس نقش زنان در دو حماسۀ اودیسه و دارابنامۀ طرسوسی بپردازد. در این بررسی، کارکردهای برجستۀ شخصیتهای اصلی زن در این دو اثر و شباهتهای ایشان شمرده شده است. نگارنده برای بررسی این شباهتها، پس از برشمردن ویژگیها و خویشکاریهای «آتنا» الهۀ جنگاوری و خردورزی یونانی، و «بوراندخت» پهلوانبانوی خارقالعادة دارابنامه، اثبات میکند که بوراندخت، بازآفرینی متأخر «آناهیتا»، الهۀ ایرانی است که با آتنای یونانی، همعرض و همسان است. این نوع همسانی و اینهمانی در بستر حماسههای دو فرهنگ مختلف، نشانگر ریشهها و خاستگاههای یکسان اساطیر در ادبیّات ملل است. | ||
کلیدواژهها | ||
آتنا؛ بوراندخت؛ زن در اساطیر؛ دارابنامه طرسوسی؛ اودیسه هومر | ||
مراجع | ||
کتابنامه آیدنلو، سجاد. 1387. «پهلوانبانو». مطالعات ایرانی. دانشگاه شهید باهنر کرمان. ش13. صص24ـ11. اسمیت، ژوئل. 1384. فرهنگ اساطیر یونان و رم. ترجمۀ شهلا براداران خسروشاهی. تهران: روزبهان. افخمی، بهروز؛ فرجزاده، صبا و سیّدمهدی حسینینیا. 1395. «بازنمایی الهه آناهیتا در شواهد باستانشناختی». زن در فرهنگ و هنر. س8. ش2. صص248ـ225. بانوگشسبنامه. 1382. تصحیح و توضیح روحانگیز کراچی. تهران: علمی و فرهنگی. براهنی، رضا. 1363. تاریخ مذکر (رسالهای پیرامون تشتت فرهنگ در ایران). تهران: نشر اول. بنونیست، امیل. 1394. دینایرانی برپایۀ متنهای معتبر یونانی. ترجمة بهمن سرکاراتی. چ5. تهران: قطره. بولن، جین شینودا. 1391. نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان. ترجمۀ آذر یوسفی. چ6. تهران: روشنگران و مطالعات زنان. بهار، مهرداد. 1391. پژوهشی در اساطیر ایران. ویراستار کتایون مزداپور. چ9. تهران: آگه. بیرلین. ج. ف. 1392. اسطورههای موازی. ترجمۀ عباس مخبر. چ4. تهران: نشر مرکز. جابز، گرترود. 1395. فرهنگ سمبلها، اساطیر و فولکلور. ترجمۀ محمّدرضا بقاپور. تهران: اختران. دارمستتر، جیمز. 1384. تفسیر اوستا و ترجمۀ گاتاها. ترجمۀ موسی جوان. تهران: اقبال. دورانت، ویلیام جیمز. 1337. تاریخ تمدن. ترجمۀ بهمن پورافضل. تهران: اقبال. ستاری، جلال.1373. سیمای زن در فرهنگ ایران. تهران: نشر مرکز. ستاری، رضا؛ حسین حسنپورآلاشتی و مرضیه حقیقی. 1394. «نقد اسطورهای و روانشناختیِ جایگاه زن در بانوگشسبنامه». زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان). س7. ش1. صص60ـ37. شوالیه، ژان و آلن گربران. 1379. فرهنگ نمادها: اساطیر، رویاها، رسوم و... . ترجمه و تحقیق سودابه فضایل. ج1. چ2. تهران: جیحون. طرسوسی، ابوطاهربن حسن. 1389. دارابنامه. ج1 و 2. به کوشش ذبیحالله صفا. چ4. تهران: علمی و فرهنگی. عباسی، حجت و حسینعلی قبادی. 1389. «مقایسۀ جایگاه زن در شاهنامه و ایلیاد و اودیسه». فصلنامة ادبیّات عرفانی و اسطورهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س6. ش19. صص29ـ9. قلیزاده، خسرو. 1392. فرهنگ اساطیر ایرانی بر پایۀ متون پهلوی. چ3. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه. کاوندیش، ریچارد. 1390. دایرةالمعارف مصور اساطیر و ادیان مشهور جهان. ترجمۀ رقیه بهزادی. چ2. تهران: علم. کراچی، روحانگیز. 1384. «نماد زندگی و زایندگی». کتاب ماه ادبیّات و فلسفه. ش93. صص33ـ22. کرمی، محمّدحسین و سعید حسامپور. 1384. «تصویر و جایگاه زن در داستانهای عامیانه سمک عیار و دارابنامه». مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. ش42. صص136ـ125. گاتها. 1389. ترجمه و تألیف ابراهیم پورداود. چ3. تهران: اساطیر. گریمال، پیر. 1391. فرهنگ اساطیر یونان و رم. ترجمۀ احمد بهمنش. چ5. تهران: امیرکبیر. مظفری، علیرضا و محمّدنبی تولایی. 1390. «زایش اسطورهای نو در اودیسۀ هومر از اسطورهای کهن». فصلنامة ادبیّات عرفانی و اسطورهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س2. ش24. صص200ـ183. وارنر، رکس. 1395. دانشنامۀ اساطیر جهان. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: هیرمند. وکیلی، شروین. 1394. اسطورهشناسی ایزدان ایرانی. تهران: شورآفرین. وهابی دریاکناری، رقیه و مریم حسینی. 1394. «تصویر ایزدبانوان در روایتهای داستانی بهرام بیضایی». زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان). س8. ش3. صص379ـ332. هانوی، ویلیام ل. 1382. «آناهیتا و اسکندر». کتاب ماه ادبیّات و فلسفه. ترجمۀ افسانه منفرد. ش69. صص79ـ70. هومر. 1382. اودیسه. ترجمۀ سعید نفیسی. چ15. تهران: علمی و فرهنگی. هینلز، جان راسل. 1383. اساطیر ایران. ترجمه و تألیف محمّدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر. ـــــــــــــــ . 1368. شناخت اساطیر ایران. ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه. یشتها. 1378. ترجمه و تألیف ابراهیم پورداود، تهران: اساطیر. English Sources Boyce, Mary. 1989. “ANĀHĪD”. Encyclopedia Iranica. I/9. pp.1003-1011. available at http://www.iranicaonline.org/articles/anahid. accessed on 30 December 2012. Coleman, J.A. 2007. The Dictionary of Mythology. London: Arcturus publishing Ltd. Herzfeld, Ernest Emil.1935. Archaeological History of Iran: The Schweich Lectures of the British Academy. London: Oxford University Press. Slatkin, L.M. 2011. “Athena”. in Margalit Finkelberg (ed.). The Homer Encyclopedia. UK: Blackwell. Vol.1, pp.184-186. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,263 |