| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,565,727 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,270,314 |
اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 3، دوره 6، شماره 21، خرداد 1396، صفحه 21-35 اصل مقاله (511.47 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| یاسمین زینب زحمتکش* | ||
| دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحواره درمانی هیجانی بر افزیش ظرفیت حافظه کاری در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم انجام شد. روش: مطالعه حاضر از لحاظ هدف بنیادی از لحاظ روش توصیفی از نوع همبستگی و از نظر روش کمی بود. جامعه مورد مطالعه عبارت بود از کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395. روش نمونه گیری پژوهش حاضر نمونه گیری خوشه ای مرحله ای هدفمند بود. حجم نمونه حاضر به استناد پژوهشهای پیشین انتخاب شد . در پژوهش حاضر جهت ارزیابی متغیر های وابسته پژوهش از بسته آموزش طرحواره درمانی هیجانی و پرسشنامه ظرفیت حافظه کاری( دانیمن وکارپنتر ،1980 ) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد که اثر طرحواره درمانی هیجانی بر افزایش ظرفیت حافظه کاری با مقدار (341/ 12 f = ) و سطح معناداری (42 /0= p ) در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم معنادار بود. نتیجه گیری: اگاهی از نقاط قوت وضعف فردی و تمرکز بر نقاط قوت و درس گرفتن از نقاط منفی و استفاده بهینه از دانش مربوط به خود و محیط اطراف به برنامه ریزی و کارایی بهتر دانش آموزان کمک می کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ذهن آگاهی؛ طرحواره درمانی هیجانی؛ ظرفیت حافظه کاری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 507 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 259 |
||