تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,176 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,470,982 |
اثر بخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانی و راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان معلول جسمی- حرکتی | ||
علوم اجتماعی | ||
مقاله 53، دوره 13، شماره 2 - شماره پیاپی 45، شهریور 1398، صفحه 351-366 اصل مقاله (358.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهشید جاه طلب ضیابری1؛ حسن احدی* 2؛ حمیدرضا حاتمی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی سلامت، دانشگاه عدالت، تهران، ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد کرج، کرج، ایران( نویسنده مسئول) drhahadi5@gmail.com | ||
3دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی اثر بخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی روانی و راهبردهای مقابله با استرس مادران کودکان معلول جسمی- حرکتی است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک با معلولیت جسمی- حرکتی بود و به صورت در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش مقیاس فرم کوتاه بهزیستی روانی ریف (1998) و راهبردهای مقابله ای فولکمن و لازاروس (1988) بود. گروه آموزش تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند اما گروه کنترل، آموزشی را دریافت نکردند. سپس مجدداً متغیرهای فوق در دو گروه اندازهگیری شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بهزیستی روانی و راهبردهای مقابله با استرس در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بطور معنادار بهبود یافت(0.05 ≤ p). نتایج پزوهش حاضر حاکی از آن بود که آموزش در حوزۀ ذهنآگاهی بر بهزیستیروانی و راهبردهای مقابله بر استرس مادران کودکان معلول جسمی حرکتی موثر بودهاست. آموزش ذهن آگاهی منجر به تغییر الگوهای معیوب تفکر و آموزش مهارتهای کنترل توجه می شود که این مسئله توانایی مقابله با موقعیتهای چالش برانگیز را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهی؛ بهزیستی روانی؛ راهبردهای مقابله با استرس؛ معلول جسمی –حرکتی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 416 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 166 |