تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,157 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,825 |
تاثیر مندرلهای پلییورتان و NBR در فرآیند خم دورانی لوله فولادی با استفاده از شبیه-سازی عددی و نتایج تجربی | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 36، آذر 1398، صفحه 13-21 اصل مقاله (765.61 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
سید علی پورسیدرضایی1؛ مجید جباری* 2 | ||
1کارشناس ارشد، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران | ||
2استادیار، گروه مکانیک، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان | ||
چکیده | ||
امروزه لولههای خمیده با شعاع خم گوناگون، کاربرد بسیاری در صنایع خودروسازی، هوافضا و کشتیسازی دارند. در خمکاری لولهها، هر چه میزان شعاع خم کوچکتر و ضخامت دیواره لوله کمتر باشد احتمال ایجاد عیوبی نظیر چین و چروک و گسیختگی بیشتر میشود. برطرف کردن این عیوب، یکی از مسایل مهم میباشد. به این منظور جهت کاهش چروکیدگی و گسیختگی نیاز به بررسی تأثیر پارامترهای هندسی ابزار خمکاری، قالب و مندرلهای مورد استفاده در لوله میباشد. نوع مندرل استفاده شده در فرایند خمکاری لوله میتواند علاوه بر کاهش عیوب موردنظر در بهینه کردن نیروی قالب خمکاری تاثیرگذار باشد. این مقاله شبیهسازی و آزمایش تجربی فرآیند خم دورانی لولههای فولادی با قطرهای مختلف با استفاده از مندرلهای الاستومری پلییورتان و NBR را ارائه میدهد و آنگاه بررسی نیروی خمکاری و انرژیهای داخلی و جنبشی انجام میگردد. از جمله نوآوریهای این پژوهش حصول پارامترهای بهینه به منظور خمکردن لوله بدون پارگی و گسیختگی و بررسی تاثیر نوع مندرل بر نیروی قالب میباشند. آزمایش تجربی جهت صحتسنجی نتایج با دقت مناسبی انجام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
نیروی قالب؛ فرآیند خمکاری لوله؛ مندرل؛ آزمایش تجربی؛ شبیهسازی عددی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 108 |