تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,551,844 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,723,241 |
کاهش ضریب پسای خودرو پژو 405 با استفاده از گردابه ساز | ||
مهندسی مکانیک و ارتعاشات | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 36، آذر 1398، صفحه 43-51 اصل مقاله (639.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | ||
نویسندگان | ||
سید روح ا... قدسی1؛ حمیدرضا زمردی* 2؛ فرهاد امامعلی زاده2 | ||
1پژوهشگر ارشد، پژوهشکده سوخت، خودرو و محیط زیست، دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد هوافضا/آیرودینامیک | ||
چکیده | ||
چکیده جدایش جریان در قسمت انتهایی خودرو عامل اصلی ایجاد نیروی پسا در یک خودروست. استفاده از وسایلی مانند گردابهساز به منظور ایجاد جریان های گردابی و تغییر مومنتوم در لایة مرزی باعث به تاخیر انداختن جدایش جریان و در نتیجه کاهش پسا میگردد. با مقایسه اندازه ضریبپسای خودرو در حالت باگردابهساز و حالت بدون گردابهساز و سپس آنالیزکردن مکانیزم کاهشپسا، نتایج مورد نظر به-دست میآید. خودرو مورد آزمایش در این پژوهش، پژو 405 سدان بوده و تجزیه و تحلیل آیرودینامیکی و شبیه سازی آن نیز به وسیلة نرم افزارهای ICEM و FLUENT انجام شده است. استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی در تجزیه و تحلیل تائید خواهد کرد که استفاده از گردابهساز می تواند ضریب پسا و مصرف سوخت را کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
آیرودینامیک؛ ضریب پسا؛ لایة مرزی؛ گردابه ساز؛ جدایش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |