تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,556,755 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,728,510 |
بررسی و مقایسۀ کیفیت آموزههای تعلیمی در حکایت «مناظرۀ دیو گاوپای با مرد دینی» از روضهالعقول با حکایت «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزباننامه | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 9، آذر 1398، صفحه 138-154 اصل مقاله (288.57 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
دکترحبیب حاجی پور* | ||
دکتری زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه فرهنگیان (شهید باهنر بیرجند) | ||
چکیده | ||
در گسترۀ ادب فارسی، مسائل تعلیمی و اندرزی از جایگاه مهمی برخوردار است، به طوری که نفوذ و سیطرۀ آن را در همۀ گونههای ادبی شاهد هستیم. در این بین، برخی آثار کاملاً بر این مبنا نوشته شدهاند که مجموعهای از اخلاقیات را در قالب داستان به مخاطب انتقال دهند که در این بین، روضهالعقول و مرزباننامه قابل توجهاند. در این پژوهش، با تکیه بر روش توصیفی -تحلیلی و استناد به منابع کتابخانهای، حکایت «مناظرۀ دیو گاوپای با مرد دینی» از روضهالعقول با حکایت «دیو گاوپای و دانای دینی» از مرزباننامه به لحاظ بازنمایی آموزههای تعلیمی، تحلیل و مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که دو نویسنده بیش از همه بر آموزههای «خردورزی و علمآموزی» و «نکوهش دنیا و دنیاستیزی» تأکید کردهاند. همچنین، ملطیوی به مسائلی چون: «نکوهش غرور و خودبرتربینی؛ نیکوسخنی؛ زهدگرایی و پرهیزگاری؛ خدامحوری و توکل به حق تعالی؛ قناعتورزیدن و اهمیت راستگویی و راستکرداری» اشاره کرده و وراوینی هم، از اندرزهایی چون: «نکوهش گرایش به هوی و هوس؛ ممکنالخطا بودن حواس آدمی و نکوهش تقدیرگرایی و تسلیم بودن» سخن گفته است. این بررسی مشخص نمود که تنوع و فراگیری اخلاقیات در روضهالعقول افزونتر است که این امر میتواند ناشی از حجم بیشتر تألیف ملطیوی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
روضهالعقول؛ مرزباننامه؛ دیو گاوپای و مرد دینی؛ آموزههای تعلیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 128 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |