تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,450,611 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,467,260 |
تحلیل مسیر رابطه باورهای هوشی با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای اهداف پیشرفت | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، خرداد 1397، صفحه 1-15 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سعید مشتاقی* | ||
هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه علَی بین باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و اهمالکاری تحصیلی صورت گرفت. به همین منظور، تعداد 375 نفر از حدود ده هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت اندازهگیری متغیرهای پژوهش از مقیاس اهمالکاری (لی، 1986)؛ باورهای ضمنی هوش (عبدالفتاح و ییتس، 2006) و هدف پیشرفت (الیوت و مکگریگور، 2001) استفاده شد. ارزیابی مدل به روش تحلیل مسیر و با کمک نرم افزار آموس انجام شد. یافتهها نشان دادند با توجه به شاخصهای به دست آمده، مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار بود. در این مدل، باور افزایشی هوش، اهداف پیشرفت تسلطگرا و عملکردگرا به طور معنادار بر اهمالکاری اثر مستقیم دارند. علاوه بر این، اثر غیرمستقیم باور افزایشی هوش بر روی اهمالکاری تحصیلی از طریق هدف تسلطگرا نیز معنادار بود. اما رابطه مستقیم و غیرمستقیم باور هوشی ذاتی با اهمالکاری تحصیلی مورد تایید قرار نگرفت. بر مبنای نتایج فوق، رشد باور افزایشی به هوش و بالا بردن انگیزش درونی دانشجویان با ترغیب و ایجاد جهتگیری هدف پیشرفت تسلطگرا در دانشجویان میتواند زمینه بروز اهمالکاری تحصیلی را در آنها کاهش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ باورهای هوشی؛ اهداف پیشرفت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 501 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 388 |