تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,538 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,360 |
اثربخشی کیفیت زندگی درمانی بر میزان تابآوری روانشناختی و خود - تعیینی دانشآموزان دختر افسرده | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، خرداد 1397، صفحه 30-43 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهدی یوسفوند1؛ عزت الله قدم پور* 2؛ هومن رجبی3؛ بنفشه حسنوند4؛ مسلم یوسف وند5 | ||
1گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران | ||
2گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران | ||
3گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4گروه روانشناسی، واحد الشتر، دانشگاه پیام نور، الشتر، ایران | ||
5گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی کیفیت زندگی درمانی در تغییر سطح تابآوری روانشناختی و خود - تعیینی دانشآموزان دختر افسرده شهر خرمآباد بود. این پژوهش به صـورت شـبهتجربـی بـود کـه در آن از طـرح پـیشآزمـون - پـسآزمـون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانـشآمـوزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر خرمآباد انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروههـای آزمـایش (کیفیت زندگی درمانی) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش در 8 جلسه تحت آموزش زندگی درمانی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تجدید نظر شده خود تعیینی و پرسشنامه تابآوری روانشناختی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. دادههای پژوهش با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره(مانکووا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد (01/0p<). یافتهها حاکی از آن بود که کیفیت زندگی درمانی در افزایش خود - تعیینی و تابآوری روانشناختی اثربخش است. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت زندگی درمانی؛ تابآوری روانشناختی؛ خود - تعیینی؛ افسردگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 337 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |