تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,904 |
سهم سبک های تفکر در پیش بینی خلاقیت هیجانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، خرداد 1397، صفحه 44-62 اصل مقاله (544.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد مرندی* 1؛ حیدر علی زارعی2؛ باقر سرداری3 | ||
1مربی گروه علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی، خوی ، ایران | ||
2استادیار روان شناسی تربیتی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی، خوی ، ایران | ||
3استادیار علوم تربیتی، واحد خوی، دانشگاه ازاد اسلامی، خوی ، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین سهم سبک های تفکر در پیش بینی خلاقیت هیجانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی صورت گرفت. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی، با هدف پیش بینی بود. جامعهی آماری تحقیق، شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر رشتههای علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در سال تحصیلی94-1393 به تعداد 900 نفر بودند. حجم نمونه به تعداد 268 نفر تعیین شد که از این تعداد 110 دانشجوی پسر و 158دانشجوی دختر بودند. روش نمونه گیری تحقیق نیز از نوع روش تصادفی طبقهای بود. برای جمعآوری دادهها، از فرم کوتاه پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ (95/0= α) و خلاقیت هیجانی آوریل (77/0= α) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی مستقل، تحلیل واریانس یکسویه و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبکهای تفکر نوع اول (قانونی، قضاوت گر، سلسلهمراتبی، کلی و آزاد اندیش) و نوع دوم (اجرایی، جزیینگر، مونارشی، محافظهکار) و نوع سوم (آنارشیست، الیگارشی، درونی و بیرونی) با خلاقیت هیجانی رابطه مثبت معنادار وجود دارد و همچنین در سبکهای نوع اول (قانونی، قضاوت گر، سلسلهمراتبی، کلی و آزاد اندیش) و نوع سوم (آنارشیست، الیگارشی، درونی و بیرونی) در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده شد. اما در سبکهای تفکر و خلاقیت هیجانی بر حسب رشته تحصیلی و جنسیت دانشجویان تفاوت معناداری وجود نداشت. در نهایت نتایج حاصل از روش رگرسیون چندگانه نشان داد که سبکهای تفکر نوع دوم (اجرایی، جزیینگر، مونارشی، محافظهکار) میتوانند به طور معناداری خلاقیت هیجانی دانشجویان را پیش بینی کنند (434/0=β). | ||
کلیدواژهها | ||
سبک های تفکر؛ خلاقیت هیجانی؛ دانشگاه آزاد اسلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 299 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |