تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,318 |
رابطهی ساده و چندگانهی محیطهای سازندگی با روحیهی پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 33، خرداد 1397، صفحه 93-109 اصل مقاله (561.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرتضی کرمی1؛ یاسر گراوند* 2؛ محمد کوهی3 | ||
1دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه چمران، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر باهدف بررسی رابطهی ساده و چندگانهی محیطهای سازندگی با روحیهی پژوشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهدانجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق (475) نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود که تعداد 135 نفر (99 نفر زن و 36 نفر مرد) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه محیطهای سازنده گرایی و روحیه پژوهشی بودند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مقیاس محیطهای سازنده گرایی و تمام خرده مؤلفههای روحیه پژوهشی بجزء خرده مؤلفه تأکید بر دانش قبلی رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت علاوه بر این تحلیل رگرسیون ساده نشان داد که از طریق محیطهای سازنده گرایی میتوان روحیه پژوهشی را پیشبینی کرد و از بین خرده مؤلفهی محیطهای سازنده گرایی سه خرده مؤلفهی نقش تسهیلگری استاد، ارزشیابی تکوینی و توجه به دیدگاههای مختلف قادر به پیشبینی روحیه پژوهشی شدند. بنابراین لازم است که اساتید دانشگاهها برای بهبود روحیه پژوهشگری در دانشجویان آموزه های رویکر سازنده گرایی را مد نظر داشته باشند و بشتر تسهیلگر جریان آموزش و پژوهش باشند نه انتقال دهنده صرف اطلاعات. | ||
کلیدواژهها | ||
محیطهای سازنده گرایی؛ روحیه پژوهشی؛ نقش تسهیلگری استاد؛ ارزشیابی تکوینی؛ توجه به دیدگاههای مختلف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |