| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,835 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,085 |
بررسی، تحلیل و مقایسۀ کرامات در کشفالمحجوب هجویری و رسالۀ قشیریه | ||
| جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 10، اسفند 1398، صفحه 35-52 اصل مقاله (348.43 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فتحیه السادات کارآموز؛ دکتر رضا اشرف زاده* ؛ دکترمجید تقوی | ||
| گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| کرامت در فرهنگ عرفان اسلامی از اصطلاحات و مفاهیم پرکاربرد است. این موضوع تنها در سطح نظری متوقف نمانده و در سیرۀ عملی عارفان مسلمان نیز، نمودار شده است. اهل معرفت برای تأمین اهداف مختلف شخصی و اجتماعی از کرامت بهره بردهاند. ما در این مقاله بر آنیم تا بر اساس نظرات دو شخصیت نامی در حوزۀ عرفان اسلامی یعنی علی بن عثمان هجویری و ابوالقاسم قشیری به زمینههای کاربست کرامات در سیرۀ عملی اهل تصوف بپردازیم. بدین منظور، از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده و گردآوری اطلاعات با استناد به منابع کتابخانهای انجام گرفته است. همچنین، جامعۀ آماری پژوهش، کتابهای کشفالمحجوب ورسالۀ قشیریه میباشد.کرامت در نظرگاه هجویری و قشیری، دو بُعد فردی و اجتماعی دارد. به این معنا که عارفان گاهی برای تحقق خواستههای شخصی و گاهی برای نفع عمومی از کرامت استفاده کردهاند. در مجموع، زمینههای مشترک کاربست در دو اثر مذکور عبارتند از: ذهنخوانی و فراست؛ تصرف در نیروها و عناصر طبیعت؛ شنیدن ندای هاتف؛ صحبت با پیامبران در حیات و ممات؛ ارتباط با حیوانات؛ شفای بیماران. وجوه تمایز کاربست کرامت در این دو اثر، تنوع و گستردگی بیشتر رسالۀ قشیریه و تعدد مصداقها و شاهدمثالهای آن نسبت به کشفالمحجوب و برجستهتر بودن وجه نظری اثر هجویری است. دیگر آنکه، هجویری به کراماتی چون: گفتوگو با خداوند و نقش بستن عبارت بر بدن شیخ متوفی اشاره کرده و در اثر قشیری از کراماتی چون: اطلاع از غیب، تصرف در اشیاء، گفتوگوی شیخ با درخت، و مرگ و حیات ارادی سخن به میان آمده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کشفالمحجوب؛ رسالۀ قشیریه؛ کرامت؛ عرفان اسلامی؛ مشایخ | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |
||