تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,979 |
تعیین مؤلفههای اصلی پایداری سیستمهای حمل و نقل شهری در دسترسی به کاربری گردشگری دریاچه خلیج فارس(چیتگر) تهران | ||
فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 34، خرداد 1399، صفحه 77-96 اصل مقاله (623.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
ربابه رجبی امیرآباد* | ||
دانشجوی دکترای | ||
چکیده | ||
گسترش فزاینده محیطهای شهری و به تبع آن نیازهای فراغتی ساکنان شهرها و نیز بازدیدکنندگان و گردشگران مراجعه کننده به فضاهای شهری، توجه ویژهای را در برنامهریزی و دستیابی به توسعه پایدار گردشگری شهری و زیرساختهای مرتبط آن میطلبد. از اینرو شایسته است که بر کارکردها و تأثیرات این حوزه توجه شایان مبذول نموده و برنامهریزیهای لازم درخصوص ساماندهی متناسب فضاها و زیرساختهای شهری صورت پذیرد. از جمله زیرساختهای اساسی در حوزه گردشگری شهری، حمل و نقل شهری و چگونگی ارتباط این دو عملکرد بایکدیگر میباشد. براین اساس، مقاله حاضر با انتخاب یک کاربری گردشگری شاخص در کلانشهر تهران(دریاچه شهدای خلیج فارس)، سعی در شناسایی عوامل مؤثر در پایداری سیستمهای حمل و نقل شهری در دسترسی به این سایت گردشگری نموده است. راهبرد پژوهش، کاربردی و شیوه انجام آن توصیفی و تحلیلی است. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و نیز پرسشنامه استفاده شده و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با کمک از روش آلفای کرونباخ و آزمونهای کایزر-مایر-اولکین (KMO) و بارتلت در نرم افزار SPSS22 بهره گرفته شده است. در این روش وضعیت پایداری سیستمهای حمل و نقل موجود با استفاده از چهار مؤلفه اصلی و 24 شاخص منتخب مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه مشاهده گردید که پایداری سیستمهای حمل و نقل در دسترسی به کاربری گردشگری دریاچه شهدای خلیج فارس به عواملی همچون؛ دسترسی عمومی، هزینههای (خسارات) زیست محیطی، هزینههای حمل و نقلی و همچنین عامل ترافیکی، ارتباط بسیار نزدیک دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
متغیرهای تحقیق: سیستمهای حمل و نقل پایدار شهری؛ توسعه پایدار مقاصد گردشگری شهری؛ دریاچه شهدای خلیج فارس | ||
مراجع | ||
آمار نامه سال 1385 سازمان مدیریت و برنامه ریزی.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 192 |