تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
مراتب و ارکان معرفت در مثنوی «مشاهد» شاه داعی شیرازی | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 17، شماره 64، مرداد 1399، صفحه 118-141 اصل مقاله (511.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مسروره مختاری* 1؛ سعید آقانژاد صائین2 | ||
1دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. نویسنده مسئول: mmokhtari@uma.ac.ir | ||
2دانشاموخته زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران. | ||
چکیده | ||
«شاهداعی شیرازی» یکی از شاعرانِ عارف و مبلّغان اندیشۀ وحدت وجودی ابن عربی است که آثار متعدّدی به نظم و نثر از وی باقی ماندهاست. یکی از آثار منظوم وی «ستّۀ شاه داعی» است. مثنوی «مشاهد» اوّلین اثر از مثنویهای ششگانۀ وی است که شاعر متناسب با مشرب فکری خود، آن را در «هفت مشهد»: طلب، تجرید، ذوق، کشف، معرفت، حقیقت و توحید سروده است. از آنجا که دربارۀ این مثنوی، تاکنون هیچ تحقیق و پژوهشی صورت نگرفته است، تحقیق حاضر، ضمن معرّفی این اثر، یکی از مهمترین مباحث عرفانی؛ یعنی «معرفت» و ارکان و مراتب آن را در این مثنوی به شیوۀ تحلیلی _ توصیفی مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد که پیروی شاعر از ابن عربی و بازتاب چشمگیر اندیشۀ هستیشناختیِ وی در عنوان و ساختار اثر، از جمله در بسامد واژهها و اصطلاحات و همچنین در محتوا قابل تأمّل است. طبق اندیشۀ شاه داعی، معرفت دارای مراتب و مدارجی است. شناخت خویشتن، شناخت هستی و شناخت خداوند مهمترین ارکان معرفت در مثنوی مشاهد است. طبق اندیشۀ شاه داعی، شناخت انسان با هستیشناسی در ارتباط است و هر دو شناخت یاد شده، انسان را به شناخت خداوند رهنمون میشود. حاصل سخن اینکه شناخت ذات خداوند برای هیچ سالکی به خاطر امتناع صمدیّت امکانپذیر نیست و سالک با اندیشه در تجلیّات اسماء و صفات الهی و به شیوۀ کشف و شهود میتواند به مرحلۀ «توحید» برسد. | ||
کلیدواژهها | ||
شاه داعی شیرازی؛ مشاهد؛ ارکان معرفت؛ هستیشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 194 |