تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,555,174 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,788 |
تبیین علیت در نظام فلسفی سینوی و صدرایی | ||
مطالعات فقهی و فلسفی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 41، فروردین 1399، صفحه 1-21 اصل مقاله (449.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آذر سپهوند1؛ محمد حسین ایراندوست* 2؛ اسماعیل علیخانی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران. | ||
2استادیار، گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
3استادیار، مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مسئله علیت یکی از مهمترین مسائل فلسفی است که بدون فهم آن درک جهان هستی ممکن نیست. اساساً هر نوع بحث، سخن و تجربهای مبتنی بر فهم علیت و پذیرش آن است. مسئله علیت از جهات مختلف مورد توجه قرارگرفته است..فیلسوفان جدید غرب مانند هیوم و کانت این موضوع را از نظرگاه معرفتشناسی و فیلسوفان مسلمان از حیث وجودشناسی مورد بررسی قرار دادهاند. این مقاله سعی بر آن دارد که، با نظر به علیّت تحلیلی، چیستی و کاربردهای آن را در فلسفۀ اسلامی و خصوصاً از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا مورد توجه قرار دهد. نتایج نشان داد که سنخیت علت و معلول دو معنی حداقلی و حداکثری دارد. معنای حداقلی بر مبنای نظامهای فلسفی قبل از حکمت متعالیه تبیین میشود، اما معنای حداکثری با توجه به مبانی خاص حکمت متعالیه چون اصالت وجود و تشکیک وجود تبیین میگردد. با این تفکیک آشکار میشود بسیاری از مخالفتها با قاعده سنخیت علت و معلول در حقیقت متوجه معنای حداکثری سنخیت است و معنای حداقلی مورد پذیرش بیشتر فیلسوفان است. | ||
کلیدواژهها | ||
علیت و معلولیت؛ ملاصدرا؛ ابنسینا؛ نظام فلسفی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 368 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |