تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,326 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,940 |
بررسی اصالت در قلمرو موضوعی پذیرش شهادت برشهادت در تحلیل نظام حقوقی ایران و فقه اهل سنت | ||
مطالعات فقهی و فلسفی | ||
مقاله 1، دوره 11، شماره 41، فروردین 1399، صفحه 1-15 اصل مقاله (462.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علیرضا عسگری1؛ سید مهدی میرداداشی2؛ علی کشاورز* 3 | ||
1استادیار، گروه حقوق ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
2استادیار، گروه حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
3کارشناس ارشد حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم، ایران | ||
چکیده | ||
در نظام حقوقی ایران، اصالت شهادت برشهادت(شهادت ثانوی) در مواد 1320 ق.م. و ماده231 ق.آ.د.م. با عدم امکان حضور شاهد اصل مورد تثبیت قرار گرفته است، ولی به جهت تعدد اقوال در شیعه و اهل سنت، ضروری است تا موارد اختلافی تشریح و پاسخ داده شود. اصالت شهادت برشهادت در فقه شیعه از رویکرد توسعهای آن در فحوی فقه امامیه و قانون استظهار میگردد. در فقه اهل سنت نیز توسعهای بودن شهادت برشهادت مشهود با بیانات پراکنده و غیرمنسجم همراه شده است. چه اینکه در شافعی ضابطه عذری که سبب پذیرش است، عدم حضور ذکر شده است که علمای سنی مذهب بر غیبت طولانی و یا موت شاهد اصل آن را تعبیر کردهاند. در حنابله نیز ضابطه مشخصی نیست و میتوان به تبعیت از اقلیت آنان عذر را استظهار نمود. در حنفیه بدون احراز ضابطه، استحسان بزرگترین مبنای پذیرش شهادت فرع ذکر شده است که ضابطهای روشن به دست نمیدهد. در مالکی، بر خلاف سایرین اجتهاد در مقابل نص صورت گرفته و قلمرو موضوعی برای شهادت فرع قائل نیستند، چه اینکه آن را در همه امور جاری و ساری میدانند. یافتههای این پژوهش حاکی از عدم وحدت نظر در نظام حقوقی ایران و فقه سنی در حوزه موضوعی به جز قسم إشهادی برای شهادتبرشهادت و در ضابطهی پذیرش آن از جهت عذر میباشد. از اینرو هدف این پژوهش تتبع در مولفههای صحیح مبانی شرعی شهادتبرشهادت و گذر از ظهور جمود در پذیرش شهادتبرشهادت به عنوان یکی از ادله جایگزین اثبات دعوا میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
شهادت برشهادت؛ تعذر؛ مشقت از حضور؛ استحسان؛ إشهاد | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |