تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,463,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,475,733 |
برآورد میزان نشست خط ۲ مترو کرج با استفاده از روش های تحلیلی و عددی | ||
Geotechnical Geology | ||
دوره 10، شماره 1، خرداد 2014، صفحه 25-33 اصل مقاله (1.26 M) | ||
نوع مقاله: Original Research | ||
نویسندگان | ||
سینا رستم آبادی1؛ مهدیار درگاهی1؛ احمد اسدی* 1؛ محمد خسروتاش2 | ||
1باشگاه پژوهشگران و نخبگان، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
2امور طرح های تونل و سازه های زیرزمینی، شرکت سابیر، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
امروزه با توجه به افزایش جمعیت در شهرها، احداث تونل های زیرزمینی به منظور کاهش ترافیک و حمل و نقل امری ضروری است. این مقاله حاصل تحقیق برآورد نشست در جریان احداث خط ۲ متروی کرج است. در این تحقیق ابتدا به وسیله رابطه تحلیلی بابت میزان نشست در خط ۲ متروی کرج برآورد گردید و پروفیل عرضی نشست زمین به وسیله رابطه پک رسم شد. در ادامه، تونل با استفاده از نرم افزارPLAXIS ۲D مدلسازی شده و میزان نشست زمین با روش عددی المان محدود برآورد گردید. حداکثر نشست با رابطه تحلیلی بابت حدود ۱/۳ سانتی متر، با روش عددی المان محدود با اعمال بار ترافیکی حدود ۹/۴ سانتی متر و بدون اعمال بارترافیکی ۴ سانتی متر برآورد گردید. میزان نشست اندازه گیری شده با ابزار دقیق پروژه نیز نزدیک به نتایج بدست آمده می باشد.روش به کار رفته در این تحقیق نشان می دهد که اگرچه مقدار نشست برآورد شده به روش عددی به مقدار واقعی نزدیکتر است، اما استفاده از هر دو روش تحلیلی و عددی برای برآورد میزان نشست زمین در اثر ساخت این تونل امکان پذیر می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
برآورد نشست؛ روش تحلیلی بابت؛ روش عددی المان محدود؛ ابزار دقیق؛ خط ۲ متروی کرج | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,660 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |